Logistiek dienstverlener DACHSER wil tegen 2022 al het vervoerend materieel in zijn Europese magazijnen vervangen door voertuigen die worden aangedreven door energiezuinige lithium-ionbatterijen.
Het gaat om circa 6.000 voertuigen. De lithium-ionbatterijen waar DACHSER op wil overstappen gaan drie keer langer mee dan de conventionele loodzuuraccu’s. Ook is de oplaadtijd aanzienlijk korter. Dat verhoogt volgens de logistiek dienstverlener de flexibiliteit van het gebruik van voertuigen. Daarnaast is er geen speciale ruimte voor het opladen van de accu’s nodig. De ruimte die hierdoor vrijkomt in de overslagterminals, kan worden gebruikt voor het laden en lossen van goederen.
“Als je rekening houdt met de besparingen op de vermeden onderhouds- en schadekosten, omdat de accu’s niet meer dagelijks uit het voertuig gehaald hoeven te worden om op te laden, dan heeft een lithium-ionvloot zichzelf vandaag al betaald”, verklaart André Bilz, Team Leader Fleet Management Terminal Equipment bij DACHSER.
Met de overstap naar nieuwe accu’s hoopt DACHSER ook de impact op het milieu te reduceren. De conventionele accu’s bevatten lood en moeten na ongeveer 1.200 laadcycli worden vervangen. Met de lithium-ionaccu’s denkt de logistiek dienstverlener jaarlijks 9,6 miljoen kilogram CO2 te kunnen besparen. COO Michael Schilling: “Dit moderniseringsproject is een uitstekend voorbeeld van hoe winstgevendheid en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan, hetgeen uiteindelijk weer voordelen oplevert voor onze klanten.”
Tegen 2022 wil DACHSER de nieuwe technologie in alle Road Logistics locaties implementeren. De technologie, oplaadinfrastructuur en energiebeheersoftware komt van leverancier Triathlon. De overstap zal stapsgewijs gebeuren: vestigingen gaan beide technologieën niet tegelijk gebruiken. Lithium-iontechnologie is al geïntroduceerd in diverse Duitse DACHSER vestigingen.