Het ‘crowdsourcen’ van de last mile via startups als Trunks en Pick-This-Up kan het aantal gereden kilometers met maximaal 25 procent doen verminderen. Dat stelt Niels Agatz van de Erasmusuniversiteit Rotterdam tegenover BNR.
Nu worden online bestellingen meestal met vervuilende bestelbussen naar de consument gebracht. Dat zorgt voor overlast in woonwijken en binnensteden. Initiatieven waarbij je bijvoorbeeld pakketten van je buren mee kan nemen, zou zorgen voor minder bestelbussen. Volgens Agatz moeten er nog wel deskundige formules op het systeem worden losgelaten, zodat pakketten, routes en stops van de chauffeur zo goed mogelijk op elkaar aansluiten.
Lees ook: Heeft deellogistiek toekomst in Nederland?
Blablacar
Vorige week maakte ook Blablacar bekend dat het binnenkort in de pakjesmarkt stapt. Momenteel werkt Blablacar alleen als carpooldienst. Gebruikers kunnen een extra plek in hun auto ‘verkopen’ aan mensen die mee willen rijden. Dat kan in de toekomst ook met pakketten. “In Rusland proberen mensen Blablacar al te gebruiken voor het vervoer van spullen. Ze boeken een zitplek in een auto, maar komen dan opdagen met een pakket”, aldus mede-oprichter Nicolas Brusson.
Redactie LogistiekProfs