Coolblue gaat voorlopig toch niet naar de beurs. De reden: de huidige onzekerheid op de financiële markten. Ondanks deze tegenvaller verwacht de webgigant alsnog de financiële slagkracht te hebben om de Duitse markt te veroveren.
Coolblue was voornemens om nog deze maand naar de beurs te gaan. Het streven was om daarmee 150 miljoen euro op te halen. Door onrust op de financiële markten waren investeerders echter terughoudend en blies Coolblue de beursgang af. Eerder meldde het FD al dat Coolblue met de nodige problemen kampte in de aanloop naar het beursdebuut. Uit niet-publieke rapporten van bankanalisten bleek dat het bedrijf worstelde met een tekort aan personeel en bezorgers in het distributiecentrum in Tilburg.
Ook zonder beursgang en de bijbehorende financiële impuls is de webgigant onverminderd van plan om verder uit te breiden in Duitsland. Het bezorgt al in Noordrijn-Westfalen, maar wil op de korte termijn ook in de rest van Duitsland wasmachines, televisies en andere apparatuur leveren.
‘Logistiek netwerk opbouwen is uitdaging’
Experts stellen tegenover het Financieel Dagblad dat het veroveren van de Duitse markt een aantrekkelijk, maar geen eenvoudig idee is. Zo zijn Duitse consumenten erg gefocust op de laagste prijs, wat niet direct aansluit bij de propositie van Coolblue. De concurrentie van Amazon en andere grote elektronicaretailers is er bovendien groot.
Coolblue kan klanten voor zich winnen door uitstekende service te bieden, zoals levering en installatie binnen 24 uur, meent Ruurd van der Weide van FSG. Zijn bedrijf helpt Nederlandse spelers in Duitsland te groeien. Tegen het FD zegt hij dat dat serviceniveau een uitdaging zal worden. “Duitsland is groot en om binnen 24 uur te kunnen leveren, moet Coolblue een sterk logistiek netwerk opbouwen en chauffeurs vinden is momenteel niet makkelijk in Duitsland. Maar als Coolblue er wél in slaagt, is het een unique selling point.”