Cisco Systems bovenaan in supply chain-ranking

Redactie
25 mei 2020
3 min

Op het gebied van supply chain management is Cisco Systems wereldwijd koploper. Het telecommunicatiebedrijf uit Silicon Valley kwam als beste uit de bus in de jaarlijkse Supply Chain Top 25 van marktonderzoeker Gartner. Colgate-Palmolive, Johnson & Johnson, Schneider Electric en Nestlé vullen de top vijf aan. 

Cisco Systems steeg van de vijfde naar de eerste positie, mede dankzij een omzetgroei en een focus op circulairiteit. “De focus van Cisco Systems ligt op de circulaire economie, met als doel dat 100 procent van de nieuwe Cisco-producten tegen boekjaar 2025 circulaire ontwerpprincipes bevatten”, aldus Mike Griswold, analist bij Gartner. 

Deelnemende bedrijven zijn door een team van 150 vakspecialisten beoordeeld. Om in de ranglijst te komen moeten zij een minimale jaaromzet van 12 miljard dollar noteren. 

De Supply Chain Top 25 is als volgt opgebouwd: 

  1. Cisco Systems (5)
  2. Colgate-Palmolive (1)
  3. Johnson & Johnson (8)
  4. Schneider Electric (11)
  5. Nestlé (3)
  6. PepsiCo (4)
  7. Alibaba (13)
  8. Intel (6)
  9. Inditex (2)
  10. L’Oréal (15)
  11. Walmart (14)
  12. HP Inc. (7)
  13. Coca-Cola (20)
  14. Diageo (12)
  15. Lenovo (neu)
  16. Nike (10)
  17. Abbvie (nieuw)
  18. BMW (25)
  19. Starbucks (9)
  20. H&M (16)
  21. British American Tobacco (nieuw)
  22. 3M (17)
  23. Reckitt Benckiser (nieuw)
  24. Biogen (nieuw)
  25. Kimberly-Clark (nieuw)

“Nu grote delen van de economie stilliggen vanwege Covid-19, hebben leiders een agile strategie nodig zodat de supply chain-organisatie op veranderingen kan reageren”, aldus Griswold. “Onze ranglijst bestaat uit bedrijven die deze en andere onderscheidende strategieën onder de knie hebben.” 

Volgens Gartner vallen er dit jaar drie belangrijke trends op die supply chain-leiders van hun concurrenten onderscheiden: 

Purpose-driven organisaties

Toonaangevende bedrijven definiëren hun werk aan de hand van een doel, stelt Gartner. Deze supply chains zien in dat het oplossen van wereldproblematiek alleen kan door samenwerking in de breedste zin van het woord en door radicale transparantie. “Door Covid-19 zagen we de kracht en creativiteit van de supply chain-gemeenschap”, aldus Griswold. “Kledingbedrijven startten met het vervaardigen van beschermingsmiddelen en luchtvaartmaatschappijen bouwden ongebruikte magazijnen om tot voedselverwerkingscentra. Die verschuivingen zouden normaiter maanden tot kwartalen in beslag hebben genomen. Doelgericht supply chain-talent slaagde er echter in deze termijnen te verkorten tot een paar weken.” 

Business model transformers

Toegenomen klantverwachtingen, nieuwkomers op de markt en de opkomst van niet-traditionele concurrenten; het dynamische concurrentielandschap is volgens Gartner een van de grootste externe factoren die invloed heeft op bedrijven. Toonaangevende supply chain-organisaties hebben volgens het onderzoeksbureau geleerd om te gedijen in die omgeving. “Zij hebben zichzelf gepositioneerd als disruptors – hetzij door hun aanbod opnieuw uit te vinden of door startups te verwerven die de expertise bieden om te concurreren in deze nieuwe markten.” 

Digital orchestrators

Bedrijven in de Supply Chain Top 25 zijn vroege en frequente gebruikers van digitale technologieën. De investeringen in technologie maken dat ze zelfs onder de zwaarste economische omstandigheden kunnen opereren, stelt de onderzoeker. “In het huidige klimaat is de natuurlijke neiging van veel bedrijven om te korten op dergelijke investeringen. Toonaangevende supply chains blijven nu juist investeren, in zaken als realtime zichtbaarheid, planning en agile leveringsmogelijkheden die allen zeer geschikt zijn voor de huidige schommelingen in vraag en volumes.”

Afbeelding: Valeriya Zankovych / Shutterstock.com

Gerelateerde artikelen