ChainCargo wil lege kilometers terugdringen met app voor spoedzendingen

Redactie
16 september 2019
3 min

Terwijl de consumentenmarkt overloopt van de handige apps die inzichtelijk maken waar een koerier zich bevindt, draait de transportmarkt nog veelal op ondoorzichtige systemen. Startup ChainCargo wil daar verandering in brengen met een platform dat laat zien welke chauffeurs in de buurt zijn voor een spoedzending.

ChainCargo komt uit de koker van Giovanni Gubbels en Jeroen Kemp, voorheen werkzaam in de logistiek en de IT. De twee ondervonden dat de logistiek nog altijd op verouderde systemen draaide en beschikbaar transport niet optimaal werd benut. Gubbels, Head of Business & Operations: “Als ik naar een logistiek dienstverlener stap voor het verzenden van een container of pallet, gaat dat nog wel redelijk. Maar een spoedzending is altijd een probleem. Wie kan het rijden? Hoe laat? Is de chauffeur onderweg? Dat is een heel ondoorzichtig gebied.” Kemp, Head of IT & Engineering: “Terwijl je als je een pizza bestelt precies weet waar die is en hoe laat de bezorger voor je deur staat.”

Platform voor spoedzendingen

Gubbels en Kemp wilden die moderne manier van werken ook in de transportbranche introduceren. Een jaar geleden werd ChainCargo in het leven geroepen en inmiddels staat er een platform dat spoedzendingen aan beschikbaar transport in de buurt koppelt. Bedrijven die last minute iets willen verzenden, hoeven dankzij het platform slechts een paar handelingen uit te voeren. In plaats van te bellen naar transporteurs in de regio, zetten zij de app aan om te zien welke chauffeur in de buurt de lading mee kan nemen. De verlader ziet hoe laat en door wie zijn zending wordt opgehaald en kan de chauffeur vervolgens realtime volgen. Gubbels: “Dat stelt zowel de verlader als zijn klanten gerust. Zeker wanneer sprake is van spoed, is die rust van grote waarde.”

ChainCargo werkt samen met grote en kleine vervoerders. Iedereen die ruimte over heeft, kan zich aanmelden voor de app. Gubbels: “We hebben klanten die tot zestig wagens managen via ons systeem. Ze rijden hun vaste ritten en maken op de terugweg gebruik van ChainCargo. Of ze laten iemand die een dag niet ingepland staat spoedzendingen uitvoeren via de app.” Voor kleinere, regionale vervoerders fungeert ChainCargo als poort naar de rest van Nederland. “Zij hebben de middelen niet om klanten buiten hun regio te bereiken”, zegt Kemp. “Als ze van Eindhoven naar Utrecht rijden kunnen ze via ChainCargo zien of er een lading mee terug moet naar Eindhoven. Anders zouden ze die mogelijkheid niet hebben.” De oprichters benadrukken dat ChainCargo met vaste prijzen werkt. “We zijn geen marktplaats waarbij degene die het minste biedt mag rijden.”

Duurzaamheid en personeelstekort

Met het platform spelen de oprichters verder in op twee grote kwesties die de sector bezighouden: duurzaamheid en het aanhoudende chauffeurstekort. “We maken gebruik van bestaand transport, bussen die leeg terugrijden. Zo voorkomen we dat er extra kilometers worden gemaakt. Daarnaast zou het chauffeurstekort niet zo’n groot probleem zijn als we optimaal gebruik zouden maken van alle lege wagens op de weg.”

Een jaar na de oprichting heeft ChainCargo zo’n tweehonderd koeriers aan zich gebonden. Het aantal zendingen neemt wekelijks toe en de eerste investeerders hebben zich gemeld. Een team van zestien medewerkers werkt ondertussen druk aan de lancering van een vernieuwde app, die de procedure voor koeriers en verladers verder moet versimpelen. Het uiteindelijke doel: in heel Europa het aantal verspilde kilometers terugdringen. “Voorlopig richten we ons op de Benelux, maar op de lange termijn willen we ons platform uitbreiden naar de rest van Europa.”

Acceptatie van technologie

Hoe toegankelijk is die Europese markt nu spelers als UberFreight er hun intrede doen? “Wij zijn juist heel blij met de komst van zulke spelers”, verklaart Gubbels. “Mogelijk gaat dat de acceptatie van de technologie versnellen. We zitten in een markt waarin iedereen gewend is om een handeling op een bepaalde manier te doen, terwijl het echt beter kan. Bovendien is de markt zo immens groot, dat krijg je in je eentje niet voor elkaar.”

ICT & Logistiek

Van 5 tot en met 7 november staat ChainCargo op vakbeurs ICT & Logistiek. Op de stand van ChainCargo kunnen bedrijven de app ervaren en erachter komen wat dit stukje automatisering voor hun bedrijfsresultaat kan betekenen. Interesse? Schrijf je hier in voor ICT & Logistiek en bezoek ChainCargo op stand 01.A054.

Afbeelding: ChainCargo-oprichters Giovanni Gubbels (links) en Jeroen Kemp (rechts).

Gerelateerde artikelen