Het Belgische bpost heeft in het eerste kwartaal van 2019 flink groei geboekt op haar pakketdivisie. In Nederland en België zag het bedrijf zijn omzet uit pakketten en logistiek met 11 procent stijgen tot 87 miljoen euro.
Het pakketvolume steeg in deze landen met 16,9 procent. Die groei is voor een deel te danken aan e-commerce. Ook de cijfers van Active Ants, waar bpost sinds mei 2018 eigenaar van is, droegen bij aan die stijging. Bij DynaFix, ook onderdeel van de e-commerce tak van bpost, nam de omzet juist af.
Recorddaling binnenlandse post
De cijfers staan in schril contrast met de andere resultaten van bpost. Nog niet eerder zag bpost het volume binnenlandse post zo hard dalen. In het eerste kwartaal van 2019 daalde het binnenlandse briefvolume met 9,2 procent. De winst daalde van 63,7 miljoen euro naar 50,2 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (ebitda) kwam iets hoger uit, maar de omzet nam af met 10 miljoen euro tot 906,8 miljoen euro.