Het Belgische Bpost wil met de nieuwe servicedienst ‘leveringsvoorkeuren’ klanten zelf laten kiezen wanneer en waar bestellingen geleverd worden.
De Belgische pakketbezorger gaat met de nieuwe dienst mee in de vraag van e-commerce consumenten om keuzevrijheid en flexibiliteit als het gaat om de last mile. Verschillende webwinkels breiden hun opties uit, waarmee de pakketbezorgers op hun beurt weer meer mogelijkheden willen bieden.
Bpost kiest daarbij voor de service ‘leveringsvoorkeuren’, waar niet alleen mee bepaald kan worden wanneer, maar ook waar het pakket bezorgd moet worden. De keuzemogelijkheden bestaan uit: thuis, bij de buren, een veilige plek rondom de woning of een afhaalpunt. Deze keuze kan online doorgegeven worden.
Onderzoek
Bpost is niet de enige die zijn last mile opties makkelijker wil maken voor de consument. Uit Europees onderzoek van DPD bleek eerder deze maand dat Keuzevrijheid en flexibiliteit in last mile voor een groot deel van de e-commerce shoppers een reden om voor een bepaalde retailer te kiezen.