Bol.com heeft de CO2-uitstoot per pakket het afgelopen jaar met 15 procent verlaagd. De e-tailer wil in 2025 volledig CO2-neutraal bezorgen.
Dat vertelde Wouter Barkman woensdag tijdens E-Commerce Live! in de Beurs van Berlage. Door duurzaam te ondernemen blijft bol.com als merk relevant, stelde Barkman tijdens zijn sessie. Als Director Nieuwe Capaciteit is Barkman medeverantwoordelijk voor de duurzaamheidsstrategie van bol.com. De e-tailer heeft zich een ambitieus doel gesteld: 0 gram CO2-uitstoot per pakket in 2025.
Last mile te voet of per fiets
Distributie is de grootste vervuiler in de keten van bol.com, gevolgd door Energie en Verpakkingen. Om de uitstoot door distributie te verlagen, gaat bol.com onder meer in gesprek met leveranciers. Barkman: “We kijken samen wat er anders kan. Hoe leveren ze aan? Welke waste kunnen ze weglaten?” Ook de bezorgpartners van bol.com moeten eraan geloven, al zijn zij vaak zelf al bezig met de transitie naar duurzame logistiek. Bij bol.com wordt 24 procent van de last mile-bezorgingen nu te voet of per fiets bezorgd, stelt Barkman.
Zonne- en windenergie
Op het gebied van Energie voerde bol.com een aantal maatregelen door in het relatief nieuwe distributiecentrum in Waalwijk. De locatie draait op zonne- en windenergie, de installaties die in het dc worden gebruikt zijn energiezuinig, regenwater wordt opgevangen en gebruikt voor het doorspoelen van toiletten en urinoirs. Voor die inspanningen ontving bol.com duurzaamheidscertificaat BREAAM-NL Outstanding.
Weglaten omdoos
De e-tailer is daarnaast bezig met het verduurzamen van verpakkingen. Onlangs kondigde bol.com aan 3,5 miljoen artikelen zonder doos te gaan verzenden. Alleen wanneer de blauwwitte doos noodzakelijk is voor bescherming van het artikel, verpakt de e-tailer het product. Een verpakkingsmachine pakt deze producten op maat in, waardoor minder lucht nodig is.
Bol.com introduceerde een verzendzak van gerecycled plastic, een maatregel die niet door iedereen enthousiast werd ontvangen. Het is natuurlijk jammer dat die zak van plastic is, erkent Barkman. “Maar ketenbreed verlaag je daar wel de uitstoot mee. Uiteindelijk willen we natuurijk naar een oplossing waarbij geen plastic wordt gebruikt.”
Reductie van 15 procent
Volgens Barkman hebben de maatregelen hun eerste vruchten afgeworpen; tussen 2017 en 2018 boekte bol.com een CO2-reductie van 15 procent per pakket.