Tijdschrift Twinkle maakt voor de tiende keer op rij de grootste online retailers bekend. Bol.com blijft de grootste en neemt in omzet afstand van de rest van de kopgroep.
Met een omzet van 950 miljoen euro mag Bol.com zich de allergrootste webretailer van Nederland noemen. Het bedrijf dat gevestigd is in Utrecht zag de omzet ten opzichte van 2016 met 200 miljoen euro stijgen. Daarmee neemt het een grote voorsprong op de nummer twee Coolblue (615 miljoen euro) en drie Wehkamp (540 miljoen euro).
Opvallend is de stijging van de nummer twee. Coolblue stond vorig jaar nog op de vierde plek met een omzet van 377 miljoen. Dit bedrijf maakte de grootste groei door sinds een jaar geleden. Ook valt in de lijst op dat vier van de top tien bedrijven ook andere winkels via hun platform spullen laten verkopen. Fabrikanten en speciaalzaken kunnen tegen betaling via het platform verkopen op bol.com, Zalando, Amazon en Blokker.
Omzet
Deze drie bedrijven brengen samen de helft van de totale omzet op van de top tien bedrijven, die onder andere wordt aangevuld door Albert Heijn, Zalando en H&M. In totaal zijn de tien grootste bedrijven voor een gezamenlijke omzet van 3,9 miljard euro, een half miljard meer dan vorig jaar.
Naast de grootste bedrijven maakte de redactie van Twinkle ook een lijst met de nummers 101 tot en met 200, de ‘Tweede100.’ ‘We telden dit jaar tweehonderd online retailers met meer dan 5 miljoen euro Nederlandse webomzet. Vorig jaar lag de ondergrens voor opname nog op 3,1 miljoen euro. Het is dus een hele opgave om de publicatie binnen te dringen, iets wat onder andere AO.nl, Bloomon, Made.com en Picnic is gelukt,’ aldus hoofdredacteur Arjan van Oosterhout tijdens de presentatie van het tijdschrift.
Het is de tiende keer dat tijdschrift Twinkle in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam de grootste online retailers onderzoekt.