Bleckmann mikt met selfservice-logistiek op fashion-startups

Selfserviceplatform
redactie
28 januari 2025
5 min

Bleckmann heeft onder de naam Bscale een innovatief selfservice-platform voor startups in de modesector opgezet. Via dit volledig digitale platform kunnen startende en groeiende modemerken eenvoudig hun logistiek uitbesteden. Voor de afhandeling daarvan zet de logistiek dienstverlener zijn AutoStore-systeem in Grobbendonk in. De geestelijk vader van Bscale is Maxim Sion, business development manager bij Bleckmann: “Wij zetten graag onze kennis in om startups te helpen groeien, want dan groeien wij ook.”

Negen jaar lang heeft Maxim Sion leiding gegeven aan Black & Gold, een modemerk dat hij in 2015 samen met een vriend oprichtte. Uit eigen ervaring weet hij dus wat een startup in de modesector nodig heeft op het gebied van logistiek. “Zoals elke startup zijn ook wij in de garage begonnen. Op een gegeven moment volgt de stap dat je een keuze moet maken: of een eigen pand huren of uitbesteden aan een logistiek dienstverlener. Alleen zijn de meeste startups op dat moment nog steeds te klein voor een dienstverlener, waardoor ze noodgedwongen zelf moeten investeren in de logistiek.”

De meeste logistiek dienstverleners zijn pas geïnteresseerd in een startup als die over een voorraad van 20.000 tot 30.000 stuks beschikt. Geen enkele garage, kelder of zolder is groot genoeg om de logistieke operatie tot dat moment te faciliteren. “Met Bscale bieden wij uitkomst”, legt Sion uit. “Zodra een startup de garage is ontgroeid, kunnen wij met deze oplossing de nodige ondersteuning bieden. Niet alleen met logistiek, maar ook met bijvoorbeeld het verkopen via marktplaatsen. Kortom: wij helpen startups met opschalen.”

Selfserviceplatform

De markt voor startende en groeiende modemerken is nieuw voor Bleckmann. De internationaal opererende logistiek dienstverlener was tot nu toe met name gericht op grote merken als Patagonia, Karl Lagerfeld, Superdry en Gymshark. Dat merkte Sion zelf toen hij twee jaar geleden binnen Bleckmann aan de slag ging. “Tot mijn spijt moest ik regelmatig nee verkopen aan kleinere ondernemers. We hebben onszelf toen de vraag gesteld hoe we deze markt toch de gevraagde ondersteuning kunnen bieden zonder heel veel menskracht daarop in te zetten. Dat heeft uiteindelijk geleid tot de ontwikkeling van Bscale.”

Bscale bestaat uit een selfserviceplatform dat ondernemers dankzij de standaard Shopify-interface eenvoudig kunnen koppelen met hun eigen webshop. Daardoor belanden alle webshoporders automatisch in het warehouse management systeem (WMS) van Bleckmann, dat zorgt voor de logistieke afhandeling van de orders. Die afhandeling verloopt grotendeels gemechaniseerd en gerobotiseerd via het AutoStore-opslagsysteem van Bleckmann in Grobbendonk, dertig kilometer ten oosten van Antwerpen. “Wij gaan ervanuit dat meer dan 90 procent uit het AutoStore-systeem komt. Voor hangende kleding of producten die te groot zijn voor dit systeem, hebben wij een manuele operatie achter de hand.”

Error handling

Via het selfserviceplatform kunnen ondernemers nog veel meer zelf regelen, zoals het personaliseren van hun logistieke diensten. “Denk aan het toevoegen van flyers of het verpakken in zijdepapier. Juist voor startende en groeiende ondernemers zijn dat belangrijke diensten. Daarmee proberen zij zich zoveel mogelijk te onderscheiden van de gevestigde merken”, vertelt Sion. “Via Bscale heeft elke ondernemer altijd een actueel overzicht van zijn volledige logistieke operatie met data over voorraadniveaus, orderpatronen en personalisatie-instellingen. Ook gebruik van het Bleckmann Retourenportaal is inbegrepen.”

Door de opzet van Bscale blijven de implementatie-inspanningen tot een minimum beperkt. “De onboarding verloopt volledig online, waarbij Bscale in feite als een platform voor ‘error handling’ fungeert. Als een ondernemer bijvoorbeeld nieuwe producten aanmeldt zonder barcode, krijgt hij de instructie om terug te gaan naar zijn Shopify-omgeving en die fout te herstellen”, weet Sion. “Vervolgens kan de ondernemer via Bscale eenvoudig een inkomende zending invoeren, zodat het warehouse weet wat het kan verwachten. Als de zending daadwerkelijk is ontvangen, koppelen wij dat terug via Bscale, zodat de ondernemer kan starten met de verkoop.”

 

Maxim Sion

Maxim Sion

Overschotten verkopen

Binnen Bleckmann bestaan ideeën genoeg over verdere uitbreiding van de dienstverlening aan startende en groeiende ondernemers. “In het geval van overschotten kunnen wij ondernemers in contact brengen met online flash-verkopers zoals Secret Sales en Showroomprive.com. Eens per drie of zes maanden hebben wij een verkoop aan dergelijke partijen, waarop zij kunnen aanhaken”, legt Sion uit. “Daarnaast willen we klanten via een gestandaardiseerd tarief toegang bieden tot onze Renewal Workshop. Een kledingstuk dat met een klein defect retour wordt gestuurd, kunnen wij dan nakijken en zo mogelijk repareren. Zodat het opnieuw op voorraad kunnen leggen of anders met korting kunnen verkopen aan een marktplaats voor tweedehands producten.”

Waarom is de markt voor startende en groeiende ondernemers met een oplossing als Bscale nu wel interessant voor Bleckmann? “Omdat de kosten door alle digitalisering omlaag gaan. Voorheen moesten we voor elke nieuwe klant verschillende onboardingteams inzetten die in verschillende afdelingen en systemen een nieuwe klant moesten aanmaken. Nu verloopt dat allemaal digitaal. Daarnaast hoeven we niet voor elke klant aparte afspraken met vervoerders te maken, maar maken we gebruik van generieke contracten. Het implementeren van een nieuwe klant is veel meer dan voorheen plug-and-play geworden.”

Eerste vier klanten

De logistieke afhandeling vindt vooralsnog plaats vanuit Grobbendonk, maar Bleckmann bouwt op dit moment ook in Nederland aan een Bscale service. Verder denkt het bedrijf aan een uitrol naar andere landen zoals het Verenigd Koninkrijk, Spanje en de Verenigde Staten. “Dat stelt ondernemers in staat om eenvoudig nieuwe markten te testen en over de grens te groeien”, licht Sion toe. “Overigens richten we ons met dit concept niet alleen op startups, maar ook op grote modemerken uit bijvoorbeeld de Verenigde Staten die op deze manier eenvoudig de stap naar Europa kunnen zetten. Als die stap succesvol is, komt vanzelf het moment dat ze de overstap maken naar een logistieke oplossing op maat.”

Inmiddels hebben vier startende ondernemers getekend voor Bscale. “Eén daarvan is Wolk Antwerp, dat herenkleding op basis van merinowol ontwerpt en verkoopt. Dit merk is opgezet door een jong echtpaar uit Antwerpen, dat pas zijn orders kon verzamelen en verpakken als de kinderen ‘s avonds in bed lagen. Wolk zit nu op zo’n honderd orders per week. Wij helpen hen graag met opschalen, want als Wolk groeit, groeit Bleckmann ook. Wij stellen daarvoor onze kennis en expertise beschikbaar, ook over vraagstukken die niet direct met logistiek te maken hebben.”

Auteur: Marcel te Lindert

Gerelateerde artikelen