Door
stijgende kosten en een toenemende onzekerheid bij transport via het spoor,
kiezen bedrijven er vaker voor om hun goederen via de weg te vervoeren. De
politiek moet hier gauw wat aan doen, want het spoorgoederenvervoer is belangrijk
voor de concurrentiepositie van Nederland, zo stelt EVO. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu heeft inmiddels toegezegd maatregelen te zullen nemen.
De
problematiek richt zich vooral op het plan van de NS om spooraansluitingen van
de hand te doen. Bedrijven dreigen het spoor dat hun productielocatie dat op
het hoofdnet aansluit zelf te moeten overnemen. Dat gaat gepaard met
aanzienlijke kosten, terwijl het kabinet eerder al had besloten om vanaf 2016
de kosten voor het gebruik van het spoor met tien procent te laten stijgen. Al
met al wordt dat een dure grap voor handels- en productiebedrijven.
Verminderde capaciteit door Betuweroute
Door verbouwingen aan het spoor in Duitsland, worden diezelfde bedrijven ook
nog eens geconfronteerd met een verminderde capaciteit voor hun aan- en afvoer.
Zij ontvangen geen compensatie voor de extra kosten die zij hierdoor maken, maar
de vervoerders wel.
Nog voor de zomer een oplossing
Staatssecretaris
Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu heeft toegezegd dat er
nog voor de zomer een oplossingsrichting is voor de overname van
NS-spooraansluitingen. Ook vindt zij dat vervoerders niet in alle gevallen
recht hebben op een omrijdcompensatie bij de verbouwing van de Betuweroute in
Duitsland. Dit moeten zij alleen krijgen als hun klanten, de verladers, daarvan
profiteren. Daarnaast zou er binnen ProRail een commissaris en directeur verantwoordelijk
zijn gemaakt voor het goederenvervoer.
Redactie LogistiekProfs