Bausch Health in Schiphol-Rijk heeft het veiligste magazijn van Nederland. Tot die conclusie kwam de jury bij de uitreiking van de Prijs Veiligste Magazijn. De distributeur van oogzorgproducten scoorde nét beter dan de magazijnen van Vistaprint (zilver), Jumbo Supermarkten (zilver) en Pon Logistics (brons).
De jury had uit alle inzendingen vier magazijnen genomineerd voor de veiligheidsprijs, die werd uitgereikt tijdens de Dag van het Magazijn op 8 november. Het goud ging naar Bausch Health, dat een cheque ontving van 1.000 euro.
Bausch Haulth won volgens de jury mede door de goede werksfeer die in het bedrijf heerst. “Bausch Health heeft een complexe operatie met grote volumes en een complexe lay-out. Daar gaan ze voortreffelijk mee om”, luidde de toelichting van juryvoorzitter René de Koster, hoogleraar logistiek en operations management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. “Bausch Health heeft veiligheid hoog in het vaandel staan en investeert veel daarin. Bovendien heerst in het bedrijf een hele goede werksfeer.”
Complexe operatie
Bausch Health levert oogzorgproducten zoals contactlenzen en lensvloeistoffen. In een deels geautomatiseerde operatie worden dagelijks ruim 15.000 orders verwerkt. De Koster was onder de indruk van de inspanningen van dit bedrijf om een veilige werkomgeving te creëren. “We hebben vaker kandidaten uit de health-sector gehad. Als jury verwachten we dat het veiligheidsniveau in magazijnen uit deze sector hoger is dan in een gemiddeld magazijn. Maar Bausch Health heeft anders dan veel andere health-magazijnen een complexe operatie met verschillende processen, grote volumes en een uiterst lastige lay-out. Daar gaan ze zeer goed mee om. Het veiligheidsniveau ligt duidelijk hoger dan bij de andere drie kandidaten.”
‘Mensen maken het verschil’
Jeroen Brinkhuis van Bausch Haulth gaf bij de in ontvangstname alle eer aan de medewerkers in het magazijn. “Wij hebben een magazijn met dertig nationaliteiten op de vloer. Die mensen maken het verschil. Zij zijn de mensen die onveilige situaties melden, die elkaar aanspreken op onveilig gedrag en die meewerken aan verbetertrajecten”, aldus de manager facilities en EHS+S van Bausch Health. “Maar veiligheid is nooit af. Deze prijs geeft de boost om nog harder aan de slag te gaan met veiligheid.”
Eén van de veiligheidsprojecten die de jury roemde in de toelichting, is Safe Home Safe. “Uiteraard willen wij dat iedereen aan het eind van de dag veilig naar huis gaat. Maar daarbij stopt het niet was ons betreft. Wij willen dat alle medewerkers het veiligheidsbewustzijn meenemen naar huis. Als dat lukt, weten we dat zij intrinsiek gemotiveerd zijn om veilig te werken”, vertelt Brinkhuis, die zijn medewerkers ook op de proef stelt. “De leden van het managementteam vertonen soms opzettelijk onveilig gedrag. Als iemand ons daarop aanspreekt, krijgt hij direct een beloning. Dat is immers het gedrag dat wij willen zien.”
Een veiligheidscultuur moet ook op de werkvloer aanwezig zijn
De Koster prijst niet alleen Bausch Health, maar ook de winnaars van het zilver en brons die eveneens met een cheque naar huis gingen. “Wij zien vaker dat het management veiligheid hoog op de agenda heeft staan. Maar de kunst is om dat veiligheidsbewustzijn over te dragen op de mensen op de vloer. En om vervolgens dat veiligheidsbewustzijn te vertalen in veilig gedrag. Met name die laatste stap is allesbehalve vanzelfsprekend. Alle vier genomineerden onderscheiden zich op dit vlak van de andere bedrijven in Nederland.”
Behalve de factor mens zijn ook de factoren techniek en omgeving bepalend voor de veiligheid op de werkvloer. Bausch Health heeft ook daarin geïnvesteerd. “We hadden aanvankelijk een looppad midden door het magazijn. Dat leidde tot veel oversteekplaatsen, 25 in totaal. We hebben een verkeersplan geïmplementeerd, waarbij dat looppad is verlegd richting de muur. Nu zijn er nog maar twee oversteekplaatsen, die ook nog eens zijn afgeschermd met een klaphek. Tegelijkertijd hebben we de kantoormedewerkers getraind in veilig gedrag: draag veiligheidschoenen, trek een veiligheidshesje aan en maak oogcontact met heftruckbestuurders.”