Elke maandag laat LogistiekProfs een logistiek professional aan het woord. In een drieluik over barcodelarij bespreekt Peter van Minnen of barcodes u iets op kunnen leveren. In zijn tweede artikel zoomt Van Minnen in op de baten en lasten van barcodes. Wat mag het kosten en wat kan het eventueel opleveren?
Wat kan barcodelarij opleveren? Neem onderstaande punten door en bereken per punt wat de fout u kost. Door al deze kosten op een rij te zetten, komt u erachter wat de invoering van barcodes in uw bedrijf mag kosten.
Moeilijk te berekenen:
- Verkeerde levering aan klant
– telefoontje met klacht
– checken wat er fout ging
– opnieuw sturen goede (2e) zending
– laten terugsturen (3e) van spullen - Te weinig voorraad
– nee verkopen, of
– snel bijbestellen, en
– later nasturen (backorders) - Te veel voorraad
– geld in goederen levert niets op
– voorraad veroudert snel
– winkeldochters
Snel te berekenen:
- Direct inboeken van ontvangsten
– geen bonnetjes schrijven
– geen handmatig invoeren in computer
– alles snel opgeruimd - Direct inboeken van verzendingen
– geen bonnetjes
– niet handmatig invoeren
– controle meteen en achteraf mogelijk - Verplaatsingen
– steeds overzicht
geen gezoek en geloop
actuele voorraad gegevens - inventariseren
– geen jaarlijkse balans dagen
– gewoon open voor klanten
– geen extra personeelskosten
Een van uw beste klanten ontdekt dat het verkeerde artikel is geleverd. Hij legt dit verkeerde artikel aan de kant en belt u als leverancier, hij stuurt het artikel op uw kosten terug en op uw beurt verstuurt u een nieuw artikel. Dan hebben we het over drie zendingen in plaats van één, plus de administratieve rompslomp en de tijd voor bellen en administratie. Alles bij elkaar snel € 35,- kosten voor heen-en-weer bellen. Inclusief verzending, administratie et cetera lopen hier de kosten op tot € 100,-. Bij een marge van € 10,- per artikel moet u nogmaals 10 producten verkopen om weer op Nul te komen. Had u dit kunnen voorkomen? Door het scannen van de goederen voordat ze worden verzonden?
Lees ook: Barcodelarij voor voor beginners (en voor gevorderden) – deel 1
Stel dat u bij het ontvangen van goederen de artikelen telt en scant. Dan is meteen de voorraad bijgewerkt. Vervolgens scant u de locatie waar ze heengaan. Dan is ook bekend waar ze zich bevinden. Omdat u niet meer hoeft te zoeken raakt u niets meer kwijt zodat u ook niet dubbel hoeft te bestellen. Zoeken en dubbel bestellen is schering en inslag, zowel bij uw collega’s en als bij grote ondernemingen.
Stel dat we wel scannen en niet hoeven zoeken, dan hoeven we ook niet elk jaar te balansen/inventariseren. Als we zoeken en tellen kunnen voorkomen met scanning, wat mag scanning dan kosten?
Bedrijven die u voorgingen en die nu reeds barcodes inzetten, vertellen graag over hun succes. Behalve minder zoeken, eenduidige informatie en sneller werken is één van de in het oog springende succesfactoren de goede sier die men maakt bij zowel klanten als leveranciers. Alleen al het gebruik van een barcode label op verpakte producten geeft aan dat u waarde hecht aan kwaliteit. En wel zodanig dat bij klachten men eerst bezint voor men u belt. En dat voorkomt veel onnodig bel- en schrijfwerk om problemen op te lossen. Uw kwaliteit wordt onbetwistbaar.
Vier aspecten
Vier redenen om te investeren in tijd en geld:
- Uw marktaandeel wordt groter, u krijgt meer klanten
- Uw marge vergroot, u maakt minder kosten tegen gelijke omzet
- Uw solvabiliteit verbetert, u kunt met minder mensen/middelen meer doen
- Uw continuïteit wordt geborgd, u bent met deze investering voorbereid op de toekomst en zowel personeel als de buitenwacht zien u als solide onderneming
Als u deze vier redenen onderzoekt en waardeert in geld, dan weet u wat investeren in barcodelarij mag kosten.
Peter van Minnen – adviseur ict & logistiek, artikelidentificatie specialist