Jungheinrich heeft op LogiMAT 2024 in Stuttgart zijn nieuwste trucks en automatiseringsoplossingen gepresenteerd, waaronder een compleet nieuwe serie meeloop stapelaars en de volgende generatie reachtrucks met geïntegreerde lithium-ion batterij.
Met de lancering van de nieuwe stapelaars worden voor het eerst ook trucks met geïntegreerde lithium-ion accu in het instapsegment geïntroduceerd. Naast de bekende voordelen zoals snel en tussentijds laden en de onderhoudsvrije werking, profiteren de trucks in de nieuwe EJC 1i-serie vooral van de hoge energiedichtheid van de accu’s. In plaats van een grote accutrog, zoals nog steeds nodig is bij loodzuuraccu’s, is Jungheinrich erin geslaagd om dezelfde hoeveelheid energie in een veel kleinere accumodule in de truck onder te brengen om ruimte te besparen.
Betere stabiliteit
Hoewel de stapelaars van de EJC 1i-serie dus beduidend compacter en kleiner zijn dan hun voorgangers, is Jungheinrich er opnieuw in geslaagd de stabiliteit aanzienlijk te verbeteren. Dit is mogelijk door een intelligentere gewichtsverdeling binnen het chassis en het gebruik van nieuwe mastprofielen. Het resultaat is een opmerkelijke toename van het restdraagvermogen tot 250 kg. “De regel dat hoe kleiner en lichter de accu en de truck, hoe lager de stabiliteit en dus het restdraagvermogen, geldt niet meer. Met onze EJC 1i-serie zijn we erin geslaagd een combinatie van compactheid en prestaties te bereiken die ongeëvenaard is in dit segment”, vertelt Christian Erlach, Chief Sales Officer van Jungheinrich.
Twee varianten
Jungheinrich biedt de EJC 1i-serie aan in verschillende varianten. Hiertoe behoort de EJC 110i/112i als standaard truck, maar de serie biedt ook een variant met wielarmheffing, waarbij naast de vorken ook de wielarmen kunnen worden geheven. Voor eenvoudige stapeltaken lanceert Jungheinrich een modelvariant met monomast, die hefhoogtes tot 2 m bereikt met een draagvermogen tot 1.000 kg. Een extra breedspooruitvoering is geschikt voor de handling van speciale lastdragers, gesloten pallets en het dwars transporteren van europallets. Met een speciale focus op online verkoop heeft Jungheinrich de voorgeconfigureerde en dus snel beschikbare EJC 010i ontworpen voor lichte en incidentele toepassingen.
ETV 2i-serie reachtrucks
De nieuwe ETV 2i-serie is speciaal ontwikkeld voor lichte tot middelzware toepassingen. De belangrijkste doelgroep zijn klanten met een bedrijfsbehoefte van ongeveer vijf uur per dag of minder. De modellen ETV 214i en ETV 216i bieden een draagvermogen van respectievelijk 1.400 kg en 1.600 kg tot een maximale hefhoogte van 10.700 mm. “Onze nieuwe ETV 2i-serie is een kostenefficiënte oplossing voor klanten die veel belang hechten aan kwaliteit, robuustheid en individuele aanpassingsmogelijkheden, maar tegelijkertijd geen zware truck nodig hebben”, zegt Christian Erlach.
“De ontwikkeling van de ETV 2i-serie hebben we gebaseerd op een uitgebreide data-analyse van ongeveer 14.000 echte klanttoepassingen met onze reachtrucks. Uit de gegevens blijkt dat in de praktijk tegenwoordig in veel toepassingen trucks met een te groot draagvermogen worden gebruikt. Met dit inzicht houden we rekening met onze nieuwe reachtrucks van de ETV 2i-serie”, zegt Erlach.
Geïntegreerde batterij
De ETV 2i-serie beschikt standaard over een geïntegreerde lithium-ion batterij, die dankzij het snelle en tussenliggende laadvermogen en het onderhoudsvrije karakter een bijzonder flexibel gebruik mogelijk maakt en zo een hoge beschikbaarheid garandeert. Jungheinrich biedt de trucks van de ETV 2i-serie aan met een capaciteit van 230 Ah of 460 Ah. “Met de 230 Ah lithium-ion accu kunnen we onze klanten de trucks van de ETV 2i-serie aanbieden tegen het prijsniveau van een conventionele reachtruck met loodzuuraccu. Dit betekent dat de lithium-ion technologie zijn intrede heeft gedaan op de massamarkt voor reachtrucks”, zegt Erlach. Dit is niet alleen duurzaam, maar heeft ook een positief effect op de bedrijfskosten. Dit komt omdat Jungheinrich reachtrucks met lithium-ion ongeveer 20 procent minder energie verbruiken tijdens het gebruik dan trucks met een loodzuuraccu.
Ook op het gebied van comfort zet Jungheinrich met zijn nieuwe reachtruckserie nieuwe maatstaven. Dit wordt mogelijk gemaakt door de ruimtebesparende lithium-ion accu. Zo heeft Jungheinrich de voetruimteplaat van de ETV 2i-serie, inclusief het bestuurdersplatform, met 10 cm verlaagd ten opzichte van zijn voorgangers, waardoor het in- en uitstappen aanzienlijk ergonomischer is. Het stuurwiel en de armsteun kunnen afzonderlijk en zonder moeite worden versteld.
Beter zicht rondom
Veiligheid speelt voor Jungheinrich ook een bijzondere rol bij de ontwikkeling van de ETV 2i-serie. Dankzij het compacte ontwerp biedt de truck een beter zicht rondom, waardoor het risico op ongevallen tot een minimum wordt beperkt. Andere kenmerken zijn onder meer een LED-lichtstrip rond het dak van de truck. De nieuwe en unieke veiligheidsfunctie, SmartStripe genaamd, heeft functies zoals dagrijverlichting, richtingaanwijzers en remlichten. In de toekomst zal het ook mogelijk zijn om het laadniveau en verschillende waarschuwingen direct op de lichtbalk weer te geven.
Met oog op de toekomst kondigt Jungheinrich voor 2025 de lancering aan van de ETV 3i-serie reachtrucks voor de meest intensieve inzetsituaties. Deze reachtrucks zullen hogere draagvermogens en hefhoogtes kunnen bereiken, evenals hogere rij- en hefsnelheden dan de ETV 2i-serie om te voldoen aan de behoeften bij een intensieve inzet.