Amsterdamse regio vreest uittocht logistieke bedrijven

Redactie
30 oktober 2017
2 min

Logistieke bedrijven verlaten mogelijk de regio Amsterdam nu Schiphol door een nieuw slots-beleid minder aantrekkelijk is voor vrachtvervoerders. Daarvoor waarschuwt de Amsterdamse regio. 

Schiphol hanteert vanaf komende winter een nieuwe slotverdeling, die ongunstig uitpakt voor vrachtvervoerders. Vliegtuigmaatschappijen die minder punctueel zijn krijgen minder ruimte. Dat is vaker het geval bij cargotoestellen. Door de maatregel raakte Schiphol de Russische cargomaatschappij Air Bridge Cargo en Singapore Airlines al kwijt. Deze winter kunnen naar verwachting ook maatschappijen als Turkisch Airlines, Air China, China Cargo Airlines en Cathay Pacific met minder cargo op Schiphol vliegen. 

Gevolgen voor regio Amsterdam

Dat kan ongunstig uitpakken voor Amsterdam als logistieke regio, waarschuwt Adam Elzakalai, Haarlemmermeerse wethouder voor Economische Zaken en Luchthavenzaken, tegenover stadszaken.nl. “Het kan toch niet zo zijn dat wij als gemeente investeren in een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor logistieke bedrijven, zoals bijvoorbeeld met Schiphol Logistic Park, en dat men vervolgens zegt: ‘Dat landen en opstijgen van vrachtvluchten doen jullie maar elders, want we zitten vol.'”

‘Economische consequenties niet te overzien’

 De vrachtsector zou relatief onbelangrijk zijn voor Schiphol. Slechts een paar procent van alle vliegtuigen vervoert alleen maar goederen. Toch heeft die paar procent wel een een grote invloed op de logistieke bedrijven in de regio. In de Amsterdamse logistieke sector zijn enkele tienduizenden mensen werkzaam. 

Afwachten blijft of de vrachtvervoerders massaal zullen uitwijken naar Duitsland of België. Volgens Elzakalai wijzen de eerste signalen daar wel op. “Laten we dit alsjeblieft niet onderschatten. De logistiek biedt werkgelegenheid voor duizenden mensen. Een logistiek bedrijf dat zich hier vestigt wil hier ook zijn vrachtvluchten kunnen afhandelen. Als het toekennen van de slots niet snel wordt aangepast en luchtvracht via België of Duitsland gevlogen moet worden, dan zijn de economische consequenties niet te overzien.”

Gerelateerde artikelen