Amazon gaat tijdens de piekmaanden november en december een fors hoger bedrag vragen voor de service Fulfillment by Amazon (FBA). Verkopers die hun fulfilment aan Amazon uitbesteden, betalen rondom de feestdagen het dubbele voor de service. Hiermee wil Amazon voorkomen dat partners in deze drukke periode massaal producten in het magazijn van de etailgigant opslaan.
Volgens Internet Retailer worden verkopers op deze manier gedwongen om nu al te beslissen hoe ze hun producten gaan opslaan. Ze moeten selectief zijn in de producten die ze inslaan en van te voren al bepalen welke producten goed gaan scoren tijdens de feestdagen. Vorig jaar kostte het in november en december nog 72 dollarcent per kubieke foot (0.0283 m3) voor standaard producten en 57 cent per kubieke foot voor grotere producten. Dit wordt nu verhoogd naar 2,25 dollar per kubieke foot en 1,15 dollar voor grotere producten. In ‘normale maanden’ (tussen januari en september) vraagt de etailer respectievelijk 54 en 43 cent.
Externe verkopers worden hierdoor op extra kosten gejaagd, wat Amazon als fulfilmentpartner mogelijk minder aantrekkelijk maakt. Er zijn voor de verkopers echter weinig alternatieven. Ze zullen de kosten dus zelf moeten opvangen of aan de consument moeten doorberekenen.
Redactie LogistiekProfs
Blijf altijd op de hoogte
Meld jezelf aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends, innovaties en ontwikkelingen uit de branche.