Amazon test in de Verenigde Staten een bezorgservice voor externe verkopers. Dat meldt Bloomberg op basis van bronnen dichtbij de etailgigant.
Door de bezorging van producten van derden in eigen hand te houden, kan Amazon garanderen dat dit assortiment binnen twee dagen bezorgd wordt. Het bezorgproject zou ‘Seller Flex’ worden genoemd. Amazon startte in 2015 met het testen van bezorging in India. Voor de Amerikaanse uitrol zou het inmiddels verschillende verkopers hebben benaderd. De test wordt naar verwachting in 2018 uitgebreid naar verschillende staten in de VS.
UPS en FedEx zijn nu nog verantwoordelijk voor de bezorging van producten van externe verkopers. In de toekomst worden deze koeriersbedrijven mogelijk nog steeds door Amazon ingeschakeld. Dit wordt dan echter bepaald door Amazon en niet meer door de verkopende partij.
Door de bezorging in eigen hand te houden, krijgt Amazon meer controle over de last mile. Daarnaast kan het geld besparen door het vervoer van grote volumes en congestie voorkomen in de eigen distributiecentra omdat het producten in de faciliteiten van externe verkopers laat liggen.
Redactie LogistiekProfs