Stockspots, de Airbnb voor opslagruimte, gaat ook van start in België. Belgische bedrijven die opslagruimte beschikbaar hebben, kunnen die vanaf nu via het online platform Stockspots aanbieden aan bedrijven die er nood aan hebben.
Voor de introductie op de Belgische markt is Stockspots de samenwerking aangegaan met Montea. De vastgoedspeler biedt Stockspots naast een financiële investering, ook toegang tot haar netwerk en kennis van de Belgische markt.
Stockspots werd eind vorig jaar in Nederland gelanceerd met het idee om magazijnruimte beter te benutten. Het online platform matcht partijen die opslagruimte beschikbaar hebben met partijen die (tijdelijk) extra opslagruimte nodig hebben. Daarnaast verzorgt het intern de facturatie, en krijgen gebruikers op het platform real-time voorraad- en zendinginformatie en kunnen fullfilment diensten worden afgenomen.
Disruptieve innovatie
Montea lanceert het platform vandaag in België. De vastgoedgroep verwacht dit najaar al een aanbod van honderd magazijnen met beschikbare ruimte te hebben. Stockspots en Montea richten zich op zowel kleine als grote bedrijven. “De wereld is in volle verandering en de logistiek moet volgen”, zegt Peter Demuynck, cco Montea. “Zo zijn er meer en meer bedrijven die geen groot magazijn nodig hebben, maar een stockageplaats voor slechts een aantal paletten. En niet voor negen jaar, maar voor een aantal weken of maanden, en bij voorkeur zo dicht mogelijk bij een heel specifieke locatie. Het is aan dit soort disruptieve innovaties dat onze logistieke sector nood heeft.”
Lees ook: ‘Met flexibele warehousing kom je dichterbij de eindbestemming’
Noodzaak door gebrek aan ruimte
In België zou bovendien sprake zijn van almaar schaarser wordende ruimte. Het meest duurzame gebouw is dan ook het gebouw dat niet gebouwd hoeft te worden, stelt Demuynck. “Veel speelruimte heeft ons land niet meer als het gaat over het creëren van bijkomende fysieke opslagruimte. Ruimte is schaars aan het worden. En dus zijn we genoodzaakt om de bestaande ruimte veel meer en beter te optimaliseren.”