Albert Heijn deelt boetes uit aan leveranciers die minder leveren dan besteld. Overmacht door een epidemie of pandemie geldt niet als excuus, valt te lezen in de nieuwe leveringsvoorwaarden van de supermarktketen.
Het Financieel Dagblad bezit een kopie van de nieuwe leveringseisen van Albert Heijn. Deze gelden sinds 1 januari voor een deel van de leveranciers. De supermarktketen stelt dat leveranciers een boete krijgen als de aanvoer door een pandemie stokt. Overheidsmaatregelen zoals een avondklok gelden expliciet niet als excuus, evenals arbeidsonrust en stakingen.
Tot 80 procent van orderwaarde
Het bedrijf gaat wekelijks na of leveranciers boetes verschuldigd zijn. Het te betalen bedrag kan oplopen tot 80 procent van de orderwaarde. Als een leverancier 98 procent of minder van de totale order levert, of als 1 procent van de producten niet leverbaar is, kan Nederlands’ grootste supermarkt de boete onmiddelijk incasseren. De leverancier is in dat geval ‘van rechtswege’ in gebreke.
Coronaboete
Met de zogenaamde coronaboete wil Albert Heijn volgens kenners voorkomen dat leveranciers in het geval van schaarste producten slijten aan een partij die een hogere prijs betaalt. Een woordvoerder van AH noemt de coronaclausule ‘normaal’. Het zou gaan om een ‘compensatie als leveranciers steken laten vallen en we klanten moeten teleurstellen’.
Voorwaarden andere supermarkten onbekend
Volgens het FD is niet te controleren hoeveel strenger de supermarktreus is dan voor corona. De contractvoorwaarden tussen leverancier en Albert Heijn zijn namelijk geheim. Om die reden is ook onduidelijk of het bedrijf hierin strenger optreedt dan andere supermarktketens.
Afbeelding: Lege schappen na invoering van de coronamaatregelen in maart. Ellyy / Shutterstock.com