GXO Logistics is nu officieel afgesplitst van XPO Logistics. De spin-off, die wereldwijd 94.000 medewerkers en 869 locaties telt, legt zich toe op logistieke dienstverlening.
GXO Logistics is het voormalige logistieke segment van XPO Logistics. Het idee achter de afsplitsing: twee krachtige spelers met elk een duidelijk specialisme in hun branche. XPO Logistics blijft zich richten op vrachtvervoer, terwijl GXO Logistics opereert als dienstverlener voor pure-play contractlogistiek. Malcolm Wilson, voormalig CEO van XPO Logistics in Europa, staat nu aan het hoofd van GXO.
GXO telt 94.000 medewerkers wereldwijd en meer dan 20 miljoen vierkante meter aan magazijnruimte. Het opereert vanuit 869 locaties in 27 landen. Klanten van het bedrijf zijn onder meer Apple, Nike, Nestlé en Whirlpool. Het bedrijf zegt geavanceerde automatisering en collaboratieve robots te gebruiken om de productiviteit te verhogen. Met machine learning, datawetenschap en voorspellende analyses wil het logistiek omzetten naar concurrentievoordeel voor retailers, fabrikanten en andere onderdelen van de supply chain.