Advocatenkantoor De Haan eist net als Transport en Logistiek Nederland en MKB-Claim compensatie voor de prijsafspraken die truckfabrikanten jarenlang hebben gemaakt. Het kantoor vertegenwoordigt naar eigen zeggen enkele honderden gedupeerden.
Het advocatenkantoor start een procedure tegen DAF en de andere vrachtwagenfabrikanten. De inzet is compensatie voor de transportbedrijven die door het kartel gemiddeld 10.000 euro te veel hebben betaald voor trucks. De fabrikanten krijgen van De Haan een dagvaarding door de bus.
Eind juli dienden zo’n drieduizend Nederlandse transportbedrijven via MKB-CLAIM al een claim in tegen de truckfabrikanten. Zij eisen gezamenlijk 250 miljoen euro. De bedrijven hebben gedurende de periode van het kartel in totaal 24.000 trucks gekocht. Per vrachtwagen zou tussen de 10.000 en 16.000 euro te veel zijn betaald.
Truckkartel
Grote fabrikanten als DAF, Volvo, Scania, MAN, Iveco, Renault en Daimler (Mercedes-Benz) maakten tussen 1997 en 2011 prijsafspraken. De fabrikanten stemden de prijsverhogingen van trucks periodiek af, waardoor prijsconcurrentie werd bestreden en de prijzen kunstmatig hoog bleven. In de speciale software die de fabrikanten gebruikten waren van alle modellen en opties de catalogusprijzen te vinden. Deze software verving de traditionele prijslijsten en werd met elkaar gedeeld, met uitzondering van DAF. Overleg tussen de fabrikanten vond plaats per telefoon en e-mail. Ook waren er een aantal keer per jaar bijeenkomsten, met name in Duitsland.
Daarnaast hielden ze de introductie van schonere technologie tegen, vermoedelijk om van oude voorraden af te komen.
Scania betaalt volledig boetebedrag
Vijf fabrikanten tekenden vorig jaar al een schuldverklaring, in ruil voor 10 procent korting op hun boetes. Ze betaalden in totaal 2,93 miljard euro. Omdat Scania weigerde te tekenen, moet de truckfabrikant nu het volledige boetebedrag van 880 miljoen euro betalen. MAN werd als tipgever gevrijwaard van een boete.
Redactie LogistiekProfs