Innovatieve bouwlogistieke concepten kunnen het aantal ritten naar de bouwplaats met 69 procent doen verminderen. Per rit zou de leverancier bovendien 81 minuten kunnen besparen. Dat is de conclusie van TNO, dat voor VolkerWessels het bouwproces De Trip in Utrecht volgde.
Bij het onderzoeksproject werden nieuwe bouwlogistieke concepten en ketenregiesystemen toegepast. Daarbij valt te denken aan een bouwhub aan de rand van de stad of bij een toeleverancier. Ook kan gebruik gemaakt worden van runners voor het tijdig gereed zetten van materialen. Deze concepten komen vooral van pas bij moeilijk bereikbare bouwprojecten in binnensteden. De impact van de bouwwerkzaamheden op de omgeving wordt zo verkleind en het bereikbaarheidsprobleem wordt opgelost. Volgens TNO leiden deze concepten tot minder ritten, 69 procent minder kilometers van bouwverkeer en 68 procent minder CO2-uitstoot.
TNO meent dat de bouwsector een inhaalslag moet maken op het gebied van logistiek en ketenregie. Daarom is het met verschillende kennisinstellingen en bedrijfsleven het project ‘4C (Cross Chain Control Centers) in bouwlogistiek’ opgestart. Samen met de TU Delft, de Hogescholen Rotterdam en Utrecht heeft TNO bij de start van twee bouwprojecten de bedrijven geadviseerd bij het toepassen van de verschillende bouwlogistieke oplossingen. In de uitvoering van het bouwproject De Trip heeft TNO gedurende de afbouwfase van het project een analyse uitgevoerd op alle meetgegevens zoals aangeleverd en gemeten door VolkerWessels.
Redactie LogistiekProfs
Afbeelding: TNO