Welke trends zullen in 2018 de logistiek gaan bepalen? Volgens het ING Economisch Bureau houdt de sector in 2018 de snelheid erin. De bank voorspelt een groei van 3,5 procent. Ook de vaste experts van LogistiekProfs werpen een blik in hun glazen bol.
‘Einde heftruckcertificaat?‘
Tom van BLOM: ‘Meer veiligheid in het magazijn is alleen te realiseren door te investeren in de mens. Dit is de belangrijkste les die de winnaars van de het Veiligste Magazijn iedereen meegaven tijdens de Logistica in november. Investeren in de mens betekent ook dat je als bedrijf de intern transportbestuurders in een leermodus moet krijgen. Is het afnemen van competentie testen, 1-uurcertificeringen en zelf beoordelen voldoende om bestuurders in de leermodus te krijgen? Leren de bestuurders hiermee daadwerkelijk iets of is het verkregen heftruckcertificaat slechts een papieren bewijs voor het werken aan (schijn)veiligheid. Accepteren we dit met elkaar of schaffen we het heftruckcertificaat af en gaan we bestuurders koppelen aan profielen? Deze profielen geven werkgevers meer duidelijkheid aan wie ze in huis halen en bestuurders daagt het uit om te gaan leren om aan het profiel waarde toe te voegen.’
‘We gaan meer doen met data’
‘Het inzicht begint nu toch echt te landen: we hebben heel veel data in de logistiek en we kunnen daar nog veel meer waarde uit halen’, zegt logistiek journalist Marcel te Lindert. ‘Op Europees, nationaal en regionaal niveau zijn het afgelopen jaren veel initiatieven gestart om de ‘dataficatie’ van de logistieke sector te stimuleren. De standaarden en afsprakenstelsels die in ontwikkeling zijn – denk aan iShare, TransFollow en het OpenTripModel – beginnen tot wasdom te komen en krijgen nu de aandacht van de tech-leveranciers die ze moeten adopteren. Ook de logistieke bedrijven snappen steeds beter dat ze geld kunnen verdienen met data, al is nog lang niet altijd duidelijk hoe.
Ik verwacht dat we in 2018 steeds meer innovatieve en verrassende toepassingen op basis van data zullen zien. Toepassingen die ontstaan door data uit verschillende systemen, uit verschillende schakels in de keten en uit verschillende bronnen – denk aan weersinformatie, demografische of macro-economische cijfers – met elkaar te combineren. Dankzij die toepassingen zullen we niet alleen nog efficiënter kunnen opereren, maar ook nieuwe datagedreven producten en diensten en mogelijk zelfs nieuwe verdienmodellen kunnen ontwikkelen, al dan niet in combinatie met blockchain-concepten. Ik kan niet wachten om ze te ontdekken.’
‘Kaders waarbinnen eerder beslissingen zijn genomen, verschuiven’
Frits de Wind: ‘Ik verwacht dat een aantal tendensen in 2018 op ons af zullen komen. In de transportmarkt heerst schaarste in (goed geschoold) personeel, in transportmiddelen en ladingdragers. Zo lang de economie groeit, wordt de schaarste alleen maar groter, en personeel waarvan afscheid is genomen, blijkt niet gemakkelijk terug te winnen te zijn.
Daarnaast stellen bedrijven vast dat kaders waarbinnen eerder beslissingen zijn genomen, verschuiven. Daarom moeten keuzes (voor uitbesteden, verplaatsen van productie naar lage lonen landen, lokaal of centraal produceren) worden herzien.
Ook worden schaalbaarheid, wendbaarheid en flexibiliteit nog belangrijker. Mede als gevolg van de populariteit van webshops, moeten bedrijven continu op zoek naar de balans tussen afnemende zendingsgrote en de vereiste efficiency.’
‘Leren omgaan met variaties in uw productie en supply chain’
‘Door de toenemende unieke eisen van consumenten, differentieert de supply chain maar neemt ook de product -en procescomplexiteit steeds verder toe”, voorspelt Hans Groen. ‘Om toch de kosten in de hand te houden hebben veel organisaties Lean en Six Sigma omarmd om hun processen te standaardiseren. Daarbij lopen ze op enig moment tegen het probleem aan dat hoog complexe producten / processen lastig standaard te maken zijn.
Quick Response Management is een filosofie die al 20 jaar geleden is ontwikkeld door prof. dr. Rayan Suri. Zijn filosofie gaat verder waar Lean-Six Sigma geen soelaas meer biedt. Accepteer de variaties in uw processen waar deze van strategisch onderscheidend belang zijn.
Intern draait het om het verkorten van interne doorlooptijden op de werkvloer en op kantoor zodat de interne reactiesnelheid kan worden verhoogd. Externdraait het om sneller en effectiever reageren op vragen van klanten en slimmer communiceren met toeleveranciers, zodat producten sneller kunnen worden ontworpen en geleverd op basis van klantspecifieke vragen.
Het reduceren van de Manufacturing Critical-path Time is de volgende fase in de maturiteit van organisaties om het hoofd te kunnen bieden aan enerzijds kostendruk en anderzijds de toenemende unieke vraag vanuit de klant.’