Innovatieve planningstool biedt vervoerders uitweg uit netgcongestie

elektrische_voertuigen_loginews
redactie
16 december 2024
3 min

Wanneer kan ik het beste mijn elektrische voertuigen opladen? Biedt mijn aansluiting op het elektriciteitsnet nog ruimte om mijn elektrische vloot uit te breiden? En is het slim om te investeren in extra laadpalen? De nieuwe Charge Planning Tool van TNO biedt antwoord op deze en andere vragen. Het onderzoeksinstituut hoopt met deze innovatie de haperende energietransitie in de logistiek vlot te trekken.

Bedrijven die hun transportvloot willen elektrificeren, lopen tegen allerlei praktische problemen op. De belangrijkste is wellicht de congestie op het elektriciteitsnet, waardoor bedrijven vaak geen grotere netaansluiting kunnen krijgen. Dat betekent dat ze hun voertuigen niet allemaal tegelijk kunnen opladen. “Verladers en vervoerders moeten dus laadtijd incalculeren in hun transportplanning, die boven alles robuust moet zijn. Een complexe uitdaging waar in bestaande planningssoftware tot nu toe geen oplossing bestond”, verklaart Jan-Willem Sangers, business developer sustainable vehicles bij TNO.

Het onderzoeksinstituut heeft daarom een aparte tool voor laadplanning ontwikkeld. Deze Charge Planning Tool (CPT) berekent niet alleen welk voertuig op welk moment aan welke laadpaal moet worden aangesloten, maar houdt ook rekening met dynamische factoren zoals het batterijverbruik tijdens ritten, eventuele vertragingen in het schema en het feit dat voertuigen niet allemaal tegelijk kunnen opladen.

Live interactie met voertuigen

Sengers: “De CPT draagt direct bij aan het vlottrekken van de energietransitie en het realiseren van klimaatdoelen in de logistiek. De tool ondersteunt optimalisatie van het laadschema voor een niet-homogene EV-vloot met meerdere laadmogelijkheden en minder laders dan voertuigen. Tegelijkertijd houdt de tool rekening met de compatibiliteit tussen laders en voertuigen en beperkingen van het elektriciteitsnet.”

Om het energieverbruik zo nauwkeurig mogelijk te kunnen afschatten, ontvangt de CPT real-time data van de voertuigen onderweg. Die data bestaat onder meer uit het daadwerkelijke gemeten verbruik en informatie over de gereden route, die dient als input voor een digital twin van het voertuig. Daarmee kan de tool en dus de planner nauwkeurig voorspellen wanneer het voertuig aankomt en wat het laadniveau zal zijn.

Total cost of ownership

De tool die TNO samen met partners binnen het Herstelfondsproject Green Transport Delta heeft ontwikkeld, neemt de logistieke planning als uitgangspunt en bepaalt vervolgens met geavanceerde algoritmes een optimale laadplanning voor alle elektrische voertuigen. Deze tool kan binnen enkele minuten een laadplanning voor honderden voertuigen over meerdere laders genereren.

“Voor logistieke partijen is het essentieel dat alle ritten gereden kunnen worden zonder vertraging of onverwachte stilstand door een lege batterij”, legt Sangers uit. “Deze tool houdt rekening met jouw aansluiting en optimaliseert naar haalbaarheid en robuustheid van de logistieke planning. Daarnaast optimaliseert de tool – binnen de veilige marges van betrouwbaarheid – ook op de total cost of ownership (TCO), waarbij rekening wordt gehouden met energieprijzen, onderhoudskosten en batterijlevensduur. Dit kan zeker bij grotere wagenparken aanzienlijke besparingen opleveren.”

Uitbreiding laadcapaciteit

Ondernemers kunnen de CPT ook gebruiken voor strategische beslissingen rond de uitbreiding van hun laadcapaciteit. Ze kunnen hiermee berekenen hoeveel elektrische voertuigen toegevoegd kunnen worden om met de huidige aansluiting nog een robuuste planning te kunnen waarborgen. Maar ook: hoe kan ik optimaal gebruik maken van een industriële batterij op mijn distributiecentrum? Of: wat is het effect op mijn laadplanning en kosten als ik investeer in extra laders?

Sengers benadrukt dat er nog geen commerciële partijen met een dergelijke oplossing op de markt zijn. “Het uiteindelijke doel van TNO is niet om de tool zelfstandig als commercieel product op de markt te brengen, maar de onderliggende kennis en algoritmes zo breed mogelijk beschikbaar te maken.”

Gerelateerde artikelen