Van de overstromingen in Valencia tot de orkanen Helene en Milton in de Verenigde Staten: natuurrampen kunnen wereldwijde supply chains verstoren, waarvan de gevolgen zelfs voelbaar zijn tot in Nederland. Bart De Muynck, strategisch adviseur bij project44, vertelt meer over de gevolgen van deze natuurrampen en waarom een preventieve aanpak van groot belang is. “Voor bedrijven in risicogebieden is het slim om een breed netwerk van transporteurs op te zetten.”
De overstromingen in de regio Valencia maakten eind oktober meer dan tweehonderd slachtoffers. Niet alleen de lokale samenleving, maar ook de logistieke infrastructuur werd ontwricht. De één-na-grootste haven van Spanje ging tijdelijk dicht, terwijl een groot aantal toegangswegen moest worden afgesloten. Met als resultaat dat vrachtauto’s strandden of rechtsomkeert moesten maken.
100 miljard dollar
Het aantal natuurrampen zoals in Valencia stijgt. In 2023 werden wereldwijd maar liefst 66 natuurrampen geregistreerd, een record. De totale schade loopt in de miljarden euro’s. Aardbevingen veroorzaakten de grootste economische schade, terwijl aanhoudende stormen in Europa en de Verenigde staten zorgden voor hoge kosten voor verzekeraars.
Deze natuurrampen hebben ook grote gevolgen voor de wereldhandel. Door aardbevingen, stormen en overstromingen ontstaan verstoringen en vertragingen in supply chains. Naar schatting lopen de extra kosten voor het bedrijfsleven wereldwijd op tot 100 miljard dollar. Hieronder vallen kosten als gevolg van productievertragingen, transportonderbrekingen, verlies van voorraden en verhoogde inkoopkosten.
Helene en Milton
Wat exact de gevolgen kunnen zijn, blijkt uit het rapport van over de orkaan Helene van project44, leverancier van software voor supply chain visibility. Helene was een orkaan in de vierde categorie die op 24 september over Florida en aanpalende staten raasde. Twee dagen daarna arriveerde in South Carolina nog maar 47 procent van de vrachtwagenzendingen op tijd. De haven van Jacksonville ging twee dagen op slot, extra vervelend vanwege de havenstakingen die kort daarop volgden. Tien dagen na Helene werd de oostkust van de Verenigde Staten getroffen door Milton, een orkaan van de vijfde categorie.
Bart De Muynck benadrukt dat de gevolgen van orkanen vernietigend kunnen zijn. “Afhankelijk van de kracht veroorzaakt een orkaan in de getroffen gebieden woningverlies, schade aan de infrastructuur en overstromingen”, vertelt de strategisch adviseur van project44. “Maar de impact reikt verder dan het direct getroffen gebied. Orkanen verstoren het vrachtverkeer en de verwerking van zeecontainers, wat een aanzienlijke invloed heeft op mondiale supply chains. Storm Milton legde uiteindelijk alle werkzaamheden in de haven van Tampa stil, wat grote gevolgen had voor industrieën die de haven gebruiken voor transport naar Europa en China.”
Voorzorgsmaatregelen
Ook eerdere jaren zorgden orkanen voor verstoringen van supply chains. “Tijdens orkaan Ida in 2021 arriveerde slechts 60 procent van de vrachtwagenladingen op tijd. Ook het containervervoer werd zwaar getroffen. Bij export steeg de verblijftijd in havens met 65 procent, van 8 naar 14 dagen. Bij import steeg de verblijftijd zelfs met 380 procent, van 5 naar 24 dagen”, weet De Muynck.
De Muynck adviseert bedrijven om preventief voorzorgsmaatregelen te nemen. “Gezien de mogelijke verstoringen die orkanen kunnen veroorzaken, is het voor bedrijven essentieel om zich goed voor te bereiden op het orkaanseizoen. Denk aan het creëren van transparantie. Wanneer bedrijven waarschuwingen voor tropische stormen ontvangen, kunnen ze de omstandigheden continu monitoren. Met behulp van real-time tracking kunnen bedrijven hun leveringen volgen, leren van data en best practices toepassen om verstoringen te voorkomen.”
Noodreserves aanleggen
Een ander advies betreft diversificatie van transportnetwerken. Het inschakelen van meerdere vervoersbedrijven helpt bedrijven beter om te gaan met crises. “Tijdens de pandemie zorgden capaciteitsproblemen ervoor dat verladers meer vervoerders gingen inzetten. Voor bedrijven in risicogebieden is het daarom slim om een breed netwerk van transporteurs op te zetten”, stelt De Muynck.
Het laatste advies gaat over het aanleggen van veiligheidsvoorraden. “Met deze reserves kunnen bedrijven in kwetsbare sectoren bij verstoringen in de supply chain toch door blijven draaien. Dit geeft hen tijd om de situatie in de gaten te houden en waar nodig aanpassingen door te voeren voordat de verstoringen nog meer schade veroorzaken.”
Werken aan veerkracht
Wereldwijde supply chains vormen een organisatorische uitdaging voor bedrijven, besluit De Muynck. “Ze verbinden veel mensen en bedrijven, maar zijn ook kwetsbaar voor externe invloeden. Door hun afhankelijkheid van import en export moeten Nederlandse bedrijven veerkrachtige supply chains opbouwen. Door 360-graden datatransparantie te benutten, kunnen bedrijven hun veerkracht verbeteren en zich beter voorbereiden op natuurrampen.”