Charles & Keith kiest Bleckmann als partner voor expansie in Europa

logistiekprofs_logistiek_bleckmann_vrouw
Redactie
05 januari 2024
3 min

Het Singaporese modemerk Charles & Keith heeft Bleckmann geselecteerd als zijn exclusieve third-party logistics (3PL) fulfilmentpartner in het Verenigd Koninkrijk en Europa. Charles & Keith heeft die 3PL-oplossing nodig om haar snelle expansie te ondersteunen en de samenwerking zal naar een belangrijke pijler zijn in de groeistrategie van het Aziatische modemerk.

Charles & Keith werd opgericht in 1996 en is een gewaardeerde favoriet in Azië met meer dan 700 winkels in de APAC-regio (Azië, Pacific en China). Meer recentelijk heeft het merk een aanzienlijke groei doorgemaakt in het Verenigd Koninkrijk en Europa, met een sterke direct-to-consumer verkoop en verschillende prestigieuze B2B-partnerschappen. Om dit groeitraject te ondersteunen was het merk op zoek naar een end-to-end fulfilmentoplossing van een ervaren 3PL-partner met zowel een vestiging in het Verenigd Koninkrijk als in Europa.

Charles & Keith voerde voorheen de meeste orders voor het Verenigd Koninkrijk en de EU uit vanuit het magazijn in Singapore, maar de lange doorlooptijden bleken een belemmering voor groei. “We waren op zoek naar een 3PL-partner met een goede staat van dienst in het helpen van modemerken bij het opschalen van hun logistieke activiteiten, terwijl ze consequent de hoogste normen van klantenservice handhaven,” zegt Roisin Henry, senior regional manager bij Charles & Keith. “Bleckmann was de ideale keuze vanwege de schaal van hun activiteiten, hun diepgaande kennis van onze doelmarkten, hun indrukwekkende klantenlijst en hun uitstekende transportnetwerk.”

Full-spectrum logistiek

Bleckmann zal een end-to-end logistieke oplossing bieden om Charles & Keith producten van de fabriek naar de klant te brengen. De oplossing omvat expeditie, douaneafhandeling, opslag, last-mile distributie en retourenbeheer. Het merk zal in eerste instantie 1.500 vierkante meter in gebruik nemen in een van de Bleckmann fulfilment centra in Swindon. Vanuit deze locatie kan het merk klanten in het Verenigd Koninkrijk ‘de volgende dag’ en expresse-leveringen aanbieden, evenals kortere levertijden voor klanten op het Europese vasteland. Dankzij de Europese aanwezigheid van Bleckmann bestaat ook de mogelijkheid om activiteiten op te zetten op een strategische locatie in de EU voor nog snellere levertijden.

De oplossing is live sinds 1 november, ruim voor het begin van Black Friday. Deze snelle doorlooptijd was te danken aan de nauwe samenwerking tussen Charles & Keith en het Bleckmann onboarding team. “We zouden niet blijer kunnen zijn met de service die we van het Bleckmann-team hebben ontvangen,” vervolgt Roisin. “Vanaf het eerste adviesgesprek tot de go-live en daarna, wisten we dat we een echt partnerschap zouden aangaan. Het team luisterde naar al onze verzoeken en deed altijd dat stapje extra om een op maat gemaakte logistieke oplossing te leveren.”

Bleckmann implementeerde een aantal op maat gemaakte functies die waren afgestemd op de eisen van Charles & Keith. Deze omvatten op maat gemaakte rekken die speciaal zijn ontworpen voor schoenen en handtassen, en precisiediensten met toegevoegde waarde (VAS) zoals reinigen, polijsten en overspuiten. Een andere functie is het speciale ordervolgplatform, dat is gekoppeld aan Bleckmann’s transportbeheersysteem (TMS) en magazijnbeheersysteem (WMS). Dit biedt inzicht in de toeleveringsketen, waardoor klanten van Charles & Keith de voortgang van hun orders kunnen volgen. Het team van Charles & Keith heeft ook toegang tot verschillende WMS-functies om zo ‘day2day’ transacties en voorraadposities op elk gewenst moment te kunnen beheren en controleren.

Toekomstige uitbreiding

Nu de nieuwe logistieke oplossing operationeel is, kijkt het Charles & Keith team al vooruit naar de toekomst van de samenwerking met Bleckmann. In het verschiet ligt een uitbreiding naar een van de Europese vestigingen van Bleckmann in 2024, waardoor levering de volgende dag aan klanten over het hele continent mogelijk wordt. Andere projecten die in de pijplijn zitten zijn de implementatie van RFID-tags op producten voor tracking en authenticatie en de mogelijke lancering van een re-commerce aanbod, met dank aan Bleckmann’s circulaire mode-experts het Renewal Workshop team.

Gerelateerde artikelen