Op donderdag 14 december burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen het allereerste private commerciële laadplein voor vrachtwagens van Cornelissen Groep geopend. Dit baanbrekende initiatief markeert niet alleen een mijlpaal voor duurzaam transport in Nijmegen en omgeving, maar ook voor Cornelissen Groep als voorloper in de Nederlandse markt.
Het laadplein, gelegen in de stad waar Cornelissen Groep zijn oorsprong vindt, is strategisch geplaatst om Nijmegen en omstreken zero-emissie, zonder CO2-uitstoot, te bevoorraden. Met 18 laadpalen voor zwaar elektrisch vervoer verspreid over Nijmegen, Zwolle en Tilburg, positioneert Cornelissen Groep zich als een pionier in duurzaam transport.
De keuze voor elektrificatie komt niet uit de lucht vallen. In 2010 lanceerde Cornelissen al zijn eerste elektrische truck in Nijmegen, en hoewel dat toen niet meteen succesvol was, heeft het bedrijf sindsdien niet opgegeven. Met meer dan 40 elektrische vrachtwagens in het vooruitzicht en een ambitieuze doelstelling van 50% CO2-reductie in de komende 5 jaar, toont Cornelissen Groep zijn vastberadenheid om duurzaamheid te omarmen.
Visie op duurzaam vervoer
De visie van Cornelissen Groep op duurzaam vervoer draait om het op een verantwoorde manier in beweging houden van vitale ketens. Het bedrijf streeft ernaar om over vijf jaar ongeveer 200 elektrische vrachtwagens te hebben, waarbij ook Bio-LNG een belangrijke rol speelt. De recente subsidie van Gelderland heeft de acceptatie van Bio-LNG aanzienlijk bevorderd.
Het unieke laadplein
Wat het laadplein uniek maakt, is niet alleen het feit dat het een van de eerste in Nederland is, maar ook de capaciteit en vooruitstrevendheid. Met snelladers van 175KW kunnen twee trucks tegelijkertijd in Nijmegen worden opgeladen, terwijl de locaties in Tilburg en Zwolle zelfs acht trucks simultaan kunnen bedienen.
Toekomstige plannen
Cornelissen Groep, als een belangrijke werkgever in de regio Nijmegen en ver daarbuiten, plant verdere uitbreiding met nieuwe laadpleinen in onderzoek, waaronder locaties in Beuningen en Rouveen. Het bedrijf zal ook een deel van zijn opslagactiviteiten verplaatsen naar Beuningen, waar een aankoop van 6 hectare grond de weg vrijmaakt voor verdere ontwikkelingen. Hoewel het huidige laadplein nog niet openbaar is, wordt dit zeker overwogen voor toekomstige locaties zoals Beuningen en Rouveen.