Containerbedrijven hebben in 2021 forse winsten geboekt. Logistieke spelers als Maersk en Evergreen noteerden samen een winst van 150 miljard dollar (133 miljard euro), negen keer zoveel als in 2020. De recordwinsten volgen na vele magere jaren, maar doen menig wenkbrauw fronsen.
De tarieven voor zeevracht zullen naar verwachting tot ver in 2022 blijven pieken, schrijft Bloomberg. Dit betekent: bloeiende winsten voor de vrachtvervoerders wereldwijd, waardoor kleinere bedrijven en hun klanten te maken krijgen met hogere prijzen. Grotere spelers als bijvoorbeeld Walmart en Ikea hebben de schaalgrootte om betere deals te bedingen of de hogere kosten zelf op te vangen.
Containerbedrijven konden decennialang weinig voor hun diensten vragen. Dat veranderde enkele maanden na het uitbreken van de coronacrisis. De wereldeconomie kwam eerder dan verwacht weer op gang en havens en containerbedrijven konden de plots gestegen vraag niet bijhouden. Door deze achterstanden ontstond schaarste, waardoor verladers momenteel zeven keer meer betalen voor een container dan eind 2020.
Niet gek dus dat deze logistieke bedrijven momenteel hoge winsten boeken. Toch is er kritiek. Bart Kuipers, haveneconoom aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, zegt tegen NU.nl dat logistieke bedrijven in 2021 ‘belabberd’ hebben gepresteerd en toch ontzettend goed verdienden. “Dat wijst erop dat ze geprofiteerd hebben van de situatie”, aldus Kuipers. Vermoed wordt zelfs dat de containerbedrijven bewust schaarste creëren. Daarvoor verwijst Kuipers naar een onderzoek van Rabobank, waarin wordt gesteld dat 10 procent van de containers – om onduidelijke reden – leeg is. “Er varen sowieso een hoop lege containers rond omdat ze van de verkeerde naar de juiste haven vervoerd moeten worden, maar als het zou kloppen dat 10 procent van de containers bewust leeg gelaten wordt, is dat een duidelijke strategie om schaarste te creëren”, zegt Kuipers. Uit onderzoek van concurrentiewaakhonden in de EU, China, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk kwamen geen concurrentieverstorende maatregelen naar voren.