In de sector transport en logistiek hebben meer bedrijven een belastingschuld dan in het totale bedrijfsleven. Ook de gemiddelde schuld is hoog: ruim 313.000 euro, tegen zo’n 90.000 euro in het gehele bedrijfsleven. Een groot deel van de schuld ligt waarschijnlijk bij luchtvaartmaatschappijen.
De belastingschuld in de transportsector bedroeg op 31 augustus van dit jaar 2.8 miljard euro. Circa 17 procent van de bedrijven in de logistiek heeft een belastingschuld, ten opzichte van 10 procent voor het gehele bedrijfsleven. Dat meldt ABN AMRO in een analyse over de gemiddelde uitgestelde belastingschuld per subsector. De schuld is vooral hoog bij bedrijven vanaf 50 medewerkers: gemiddeld 9,9 miljoen euro.
Vermoedelijk zit ruim de helft van de belastingschuld bij luchtvaartmaatschappijen, openbaar vervoerbedrijven en busvervoerders en taxibedrijven. Om privacyredenen worden niet over alle branches cijfers gepubliceerd.
Goederenvervoer getroffen tijdens eerste golf
De bank weet wel dat bedrijven in het goederenvervoer met flinke belastingschulden kampen. Die ontstonden vooral gedurende de eerste coronagolf. Door de sterke ontregeling van logistieke ketens en de sluiting van bijvoorbeeld fabrieken, winkels en horeca liep het vervoerde ladinggewicht sterk terug. Zo heeft 14 procent van de tussenpersonen in het vrachtvervoer een openstaande schuld van gemiddeld 337.000 euro. In het goederenwegvoer staat bij 15 procent nog een belastingschuld open van gemiddeld bijna 153.000 euro. Dit bedrag komt ongeveer neer op ruim 20 maanden winst over 2019.
Belastingschuld bij pakketbedrijven
In de branche post en koeriers hebben eveneens veel bedrijven een belastingschuld. Bij 19 procent van de branche staat nog een bedrag open. Dit is geen gevolg van de coronacrisis, want pakketbezorgers hebben juist geprofiteerd van de enorme hoeveelheden online bestelde producten. Vermoedelijk zijn veel pakketbezorgers nauwelijks winstgevend doordat de markt zeer competitief is. De gemiddelde schuld is sinds februari wel teruggelopen, van 45.000 naar 37.000 euro.
ABN AMRO denkt dat de vooruitzichten voor bepaalde transportbedrijven slecht zijn. Indien de schuld te zwaar op de balans drukt, moet eerst de solvabiliteit worden versterkt voor investeringen kunnen worden gedaan in verduurzaming of digitalisering. Het is volgens de bank ook goed denkbaar dat verzwakte bedrijven worden overgenomen door sterke ondernemingen in desector. De coronacrisis zou dus kunnen leiden tot verdere consolidatie.