IKEA hoopt lege schappen te voorkomen door zelf the charteren en zeecontainers te kopen. De treinverbinding tussen China en Europa moet daarnaast soelaas bieden als alternatief voor de scheepvaart.
Door een enorm tekort aan transportcapaciteit betaal je voor de huur van een container twee keer zoveel als in 2016. Bij een externe containerrederij is de prijs vervijfvoudigd, vaak gecombineerd met lange wachttijden. De problemen zijn ontstaan door de coronacrisis, toen de productie in Azië werd stilgelegd. Daar kwam later de vertraging door de Ever Given nog bij.
Ondertussen neemt bij IKEA de vraag naar meubels en keukens toe. Het afgelopen jaar verscheepte IKEA 10 procent meer producten, ondanks de beperkte transportcapaciteit. Toch kampt de woongigant steeds vaker met lege schappen. Een woordvoerder van IKEA zegt tegen RTL dat een klein deel van het assortiment de komende periode niet beschikbaar zal zijn. De meubelgigant probeert de meest relevante producten wel op voorraad te hebben.
Met eigen containers en het charteren van schepen hoopt IKEA de tekorten te omzeilen en de afhankelijkheid van anderen te verminderen. De retailer wil niet prijsgeven hoeveel containers het heeft gekocht en welke schepen het chartert.
Afbeelding: FotograFFF / Shutterstock.com