De prijzen van verschillende transportbedrijven lopen fors uiteen. Een offerteaanvraag kan bij de ene aanbieder drie keer hoger uitvallen dan bij de concurrent. Bovendien beantwoordt 65 procent van de transportondernemers een offerteaanvraag niet.
Dat blijkt uit een peiling van Quicargo onder 155 transportbedrijven in Europa. Het transportplatform deed bij al deze bedrijven een offerteaanvraag en kwam tot de conclusie dat offertes op zeer verschillende wijze werden berekend. De tarieven voor binnenlandse zendingen kunnen tot 270,45 procent hoger uitvallen. De prijzen variëren tussen 110 en 408 euro, met een gemiddelde van 211 euro.
Prijzen voor binnenlandse FTL-zendingen kunnen zelfs tot 273,36 procent hoger uitvallen, met tarieven vanaf 190 euro, die oplopen tot 709 euro. De prijsverschillen voor internationaal transport zijn lager dan voor binnenlands transport. Desalniettemin is de duurste aanbieding voor een internationale deellading naar Zweden toch 182,26 procent hoger dan het goedkoopste aanbod.
Prijs per pallet
Het transportplatform keek ook naar de verschillen in prijs per pallet. De binnenlandse FTL-kosten per pallet starten vanaf 5,76 euro, terwijl bij internationale deelladingen de prijs per pallet tot 140 euro kan oplopen. Quicargo benoemt daarnaast dat de laagste kosten per pallet voor internationale LTL’s (49,60 euro) lager uitvallen dan de kosten per pallet voor internationale FTL’s (51,36 euro). Deze gegevens kunnen er volgens het platform op duiden dat er voor verladers vooral veel winst te behalen valt wanneer zij internationale LTL-zendingen willen wegzetten.
Reactietijd
Quicargo hield bij hoelang bedrijven erover doen om een aanvraag te beantwoorden. Daarbij is gekeken naar offerteaanvragen voor binnenlands transport in Nederland. De gemiddelde reactietijd bedraagt ongeveer 9 uur. Slechts 14,29 procent van de bedrijven geeft antwoord binnen het uur. Bijna 20 procent van de transportondernemers doet er tot wel 48 uur over.
Onbeantwoorde verzoeken
Een groot aantal bedrijven geeft overigens helemaal niet thuis na een offerteaanvraag. Quicargo benaderde 155 bedrijven, waarvan slechts 54 bedrijven een reactie gaven. Dat betekent dat 65 procent van de verzoeken ontbeantwoord bleef.
Kijkend naar de verschillen tussen binnenlandse en internationale aanvragen, valt op dat internationale verzoeken sneller worden opgepakt en beantwoord (40 procent). Bij binnenlandse offerteaanvragen is het responspercentage 32,38 procent.
In het laatste geval (binnenlandse zendingen) werd bovendien onvolledig geantwoord. De helft van de bedrijven gaf geen duidelijke en transparante prijs in de reactie. Bij internationaal transport was dat vaker wel het geval.