Brillenketen Hans Anders heeft een RFID-oplossing in gebruik genomen om de winkelvoorraad te inventariseren. Door alle brillen te voorzien van een RFID-label kan de servicegraad in winkels worden verhoogd en is de winkelvoorraad beschikbaar voor online verkoop.
CaptureTech ontwikkelde de RFID-oplossing voor Hans Anders. De brillenwinkel was naar eigen zeggen dringend toe aan een andere aanpak. Tot voor kort werden de voorraden slechts eenmaal per jaar geïnventariseerd. “Reden hiervoor is dat het een zeer tijdrovende klus was met hoge kosten”, verklaart Karin van Braam, director Merchandise Planning & Category Management bij Hans Anders.
Inventarisatie kostte een hele dag
“De inventarisatie moest buiten openingstijden van de winkels gedaan worden en kostte al snel een hele dag met meerdere werknemers.” Daar kwam bij dat de monturen van Hans Anders niet waren voorzien van een label: alleen aan de binnenzijde van het montuur stond een artikelnummer, waardoor de brilmonturen uit de displays gehaald moesten worden om deze te kunnen identificeren.
Langs de monturen swipen
De brillen zijn nu voorzien van een RFID-label met daarop het model, artikelnummer en eventueel de prijs. De chip in het label wordt daarnaast voorzien van een code die ieder montuur uniek maakt. Met een RFID-handheld kan de winkelmedewerker langs de monturen swipen en is de inventarisatie binnen enkele minuten gedaan. De geïnventariseerde data wordt vervolgens verwerkt in het ERP van Hans Anders.
Van Braam: “De geleverde RFID-oplossing verhoogt de betrouwbaarheid van de voorraden in onze winkels. Het beschikbaar stellen van de winkelvoorraad voor online verkoop en andersom draagt bij aan onze omnichannel-strategie.”