Pakketten kunnen in binnensteden mogelijk met de tram bezorgd worden. Die optie is niet per se goedkoper, maar effectiever en duurzamer dan andere bezorgopties, waaronder de metro. In Amsterdam werd de vrachttram ruim twaalf jaar geleden getest.
Onderzoekers aan de Frankfurt University of Applied Sciences nemen momenteel de voor- en nadelen van de vrachttram onder de loep. De Duitse verkeersminister Andreas Scheuer opperde eerder dat pakketbezorging per metro mogelijk soelaas kan bieden in drukke binnensteden. Vanuit kleine hubs bij metrostations kan het pakket worden opgehaald of per cargofiets tot aan de voordeur worden gebracht.
Researchers van de hogeschool zien meer heil in stadsdistributie per tram. Dat zou effectiever zijn dan bezorging per metro, in ieder geval in Frankfurt. Het tramnet in deze stad heeft aanzienlijk meer haltes en biedt meer gemak ten opzichte van een tunnelsysteem.
Duurder maar schoner
Er zijn ook nadelen ten opzichte van reguliere bezorgmethodes. De vrachttram is trager en kost meer dan bezorging per bestelbus. Afleveren per tram kost 1,89 euro per pakket. Voor een bestelwagen is dat 1,62 euro. Het tramconcept loopt echter voor op het gebied van CO2-besparing. Volgens de onderzoekers kan de vrachttram dagelijks tot 57 procent CO2-uitstoot besparen.
Proef met vrachttram in Amsterdam
In 2007 werd in Amsterdam al een proef met een goederentram gehouden, een initiatief van CityCargo Amsterdam. Het streven was om uiteindelijk 53 goederentrams in Amsterdam te laten rijden. Een jaar nadat de eerste twee vrachttrams in Amsterdam werden geïntroduceerd, gooide CityCargo de handdoek in de ring nadat er geen consensus over de kosten werd bereikt. Eind 2008 vroeg CityCargo faillissement aan.
Afbeelding: Tram Frankfurt, muratart / Shutterstock.com