Het neerzetten van een fruitmand, het ophangen van posters over duurzame inzetbaarheid of een cursus ‘stoppen met roken’ organiseren. Dit zijn acties die bedrijven in eerste instantie ondernemen als zij aan de slag gaan met duurzame inzetbaarheid. Volgens Ewout Brehm, directielid bij Bureau voor Fysieke Arbeid (BvFA), hebben deze acties niet veel effect als er geen gedegen plan achter zit. “Ik zie vaak dat bedrijven allerlei acties inzetten rondom het thema duurzame inzetbaarheid en fysiek werk, maar dat dat dit veelal ‘losse flodders’ zijn.”
Volgens Ewout ontbreekt er bij veel van deze acties een samenhang waardoor medewerkers de acties niet of nauwelijks oppikken. Hij stelt dat als werkgevers niet goed nadenken over wat zij willen bereiken met duurzame inzetbaarheid en over hoe ze dit willen aanpakken, de kans dan groot is dat deze acties niet het gewenste effect bewerkstelligen. Het is goed om van tevoren de wijze waarop je de boodschap bij medewerkers wilt laten landen in kaart te brengen en duidelijk te hebben wie welke verantwoordelijkheid hierbij heeft. Ewout: “Ik hoor vaak van bedrijven dat hun medewerkers de uitgezette acties niet of nauwelijks oppikken. De acties van bedrijven zijn vaak goed bedoeld en er is ook budget voor vrijgemaakt, maar op de op de lange termijn hebben ze op deze manier weinig effect.”
Visie
Bedrijven die écht iets willen bereiken met duurzame inzetbaarheid moeten dus goed nadenken over wat ze hier nu precies mee willen. Om dit helder te krijgen, is volgens Ewout een eerste stap dat het management een visie creëert rondom dit thema. “Een visie is de eerste van zes succesfactoren die wij bij BvFA hanteren. Deze visie zullen bedrijven vervolgens op een simpele en laagdrempelige manier moeten vertalen naar de medewerkers, want als zij de achterliggende reden van bepaalde acties niet begrijpen, zullen ze acties ook niet overnemen. Ik adviseer dan ook altijd om de medewerkers te betrekken bij de opzet, inrichting en de uitvoering van het totale plan. Een plan kan opgesteld worden voor bijvoorbeeld drie jaar.”
Prikkels
De volgende stap is om op een laagdrempelige, leuke en luchtige manier prikkels uit te delen, zoals via themasessies of coaching. Ewout geeft aan dat je aan het begin beter negatief geladen onderwerpen, zoals verzuim of het stoppen met roken, kunt vermijden. “Ga goed na welke behoeftes de werknemers hebben en wat er leeft op de werkvloer. Het management heeft een bepaalde visie en een doel, maar de medewerkers hebben ook behoeftes en wensen, zoals een gezondere leefstijl, het volgen van een opleiding of het vermijden van fysieke overbelasting. Door je op de behoeftes van de werknemer te richten, wordt de verantwoordelijkheid ook eerder gedragen.”
Workshop
Fysiek werk is een groot onderdeel van magazijnwerk en dit verdient bijzondere aandacht als het gaat over de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers. Veilig, gezond en gemotiveerd werken, is geen vanzelfsprekendheid, maar deze cultuur kun je wel creëren. De zes succesfactoren van BvFA helpen je bij het inrichten hiervan. Ewout Brehm geeft je tijdens zijn interactieve workshop ‘Hoe kan ik gezond en veilig blijven werken?’ op de Dag van het veilige magazijn op 6 februari in Zoetermeer, handvatten om de duurzame inzetbaarheid in het magazijn te vergroten.
Meer weten of je inschrijven voor de Dag van het Veilige Magazijn op 6 februari? Kijk op https://www.dagvanhetveiligemagazijn.nl/