De groei van de transportsector valt volgend jaar minder hoog uit dan in 2019. De sector groeit in 2019 met 1,5 procent. In 2020 zwakt die groei af naar 0,5 procent, zo voorspelt ABN Amro.
In de jaarlijkse Sectorprognose stelt ABN Amro dat de sector last heeft van de afvlakkende groei van de Nederlandse economie. Daarnaast krijgen bedrijven in transport en logistiek waarschijnlijk last van de krimp in de bouw, veroorzaakt door de regels rond stikstof en PFAS.
Groei wereldhandel neemt af
De sector begon dit jaar goed, maar zag de volumes in de zomer van 2019 afvlakken. Dat komt met name door stagnatie in de wereldhandel. Op een open economie als die van Nederland heeft die ontwikkeling veel invloed. De groei van de Nederlandse BBP bedraagt in 2020 0,9 procent, ten opzichte van 1,7 procent in 2019. ABN AMRO verwacht dat de groei van de wereldhandel in 2020 enigszins zal herstellen naar 1 procent. De containermarkt en de luchtvracht kunnen daar in 2021 van profiteren.
Invloed milieumaatregelen
Volgens ABN Amro wordt de transportsector in 2020 dubbel geraakt. Gelijktijdig met de afvlakkende economische groei, krijgen bedrijven te maken met milieumaatregelen. Veel bouwprojecten liggen stil door de stikstof- en PFAS-crisis, wat leidt tot een afname van de vraag naar transport van grondstoffen en bouwmaterialen.
De bouw beweegt zich over het algemeen laatcyclisch doordat bouwprojecten een lange doorlooptijd hebben. De transportsector beweegt zich normaliter vroegcylisch. Dat wil zeggen dat de transportsector vrijwel direct de gevolgen voelt van een afvlakkende economische groei. Met name de binnenvaart is afhankelijk van de bouwsector. Grondstoffen en bouwmaterialen zijn goed voor zo’n 40 procent van het vrachtvolume in die branche. De uiteindelijke gevolgen voor de sector zijn nog onduidelijk; het adviescollege Remkes komt in mei 2020 met aanbevelingen om de stikstofuitstoot van de gehele transportsector te beperken.