‘Hogere PFAS-normen bieden transportsector geen soelaas’

Redactie
29 november 2019
2 min

De hogere PFAS-normen die minister Van Veldhoven vandaag bekend heeft gemaakt, haalt het grootste deel van de grondtransportsector niet uit de problemen. Die conclusie trekt Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Sinds oktober geldt er een scherpe norm voor PFAS, een verzamelnaam voor vervuilende chemische stoffen. Als er meer dan 0,1 microgram PFAS per kilo bouwgrond in de bodem zit, mag er geen grond worden verplaatst.

De PFAS-crisis is voor veel transportbedrijven acuter dan de stikstofcrisis omdat het grondverzet in Nederland nu grotendeels stilstaat. De transportbedrijven die grond, zand en grind vervoeren daarmee ook. De branchevereniging ging bij haar leden na of de hogere PFAS-normen, die vandaag werden vastgesteld, een positieve invloed hebben op de bedrijfsvoering. Veel betrokken bedrijven vrezen dat de vrachtwagens voorlopig aan de kant blijven staan, aldus TLN. Zij twijfelen of de genomen maatregelen soelaas zullen bieden. 

Lees ook: TLN komt met schadeclaim voor PFAS- en stikstofcrisis

Schade loopt op

De schade in de transportsector zou inmiddels zijn opgelopen tot tientallen miljoen euro’s. TLN acht het jammer dat de regering gedupeerde bedrijven nog geen informatie geeft over eventuele compensatie. Zo weigert het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid werktijdverkorting toe te staan aan bedrijven waarvan werknemers door de crisis werkloos thuis moeten zitten.  

‘Meer vervolgstappen nodig’

“Hoewel de PFAS-normen nu zijn aangepast, is het dus nog maar de vraag of dit op korte termijn voor bedrijven wat oplevert”, aldus TLN. De leden van de branchevereniging geven aan dat naar hun verwachting het grondtransport dit jaar niet meer in beweging komt. “Er zijn veel meer vervolgstappen nodig om de zaak weer op gang te brengen. Snelheid is geboden.” TLN hoopt dat lagere overheden de bodemkwaliteitskaarten op de kortst mogelijke termijn actualiseren en vaststellen.

Gerelateerde artikelen