Transportondernemers moeten vaker ‘nee’ zeggen tegen opdrachtgevers die te lage prijzen bieden. Daarvoor pleit Esliabeth Post, voorzitter van TLN. “Onder een reële kostprijs werken, deugt niet. Het loont om nee te zeggen.”
Op het podium van congres TLN Live in Cuijk stelde Post dat het in het belang is van individuele bedrijven en de bedrijfstak om vaker ‘nee’ te zeggen. Al snapt de TLN-voorzitter dat dit niet altijd gemakkelijk is. “De omzet lonkt. Je laat een kans niet graag voorbij gaan. Maar dit is geen kans maar een bedreiging.'”
Post is ervan overtuigd dat opdrachtgevers ook belang hechten aan betrouwbaarheid en kwaliteit en daarvoor zullen kiezen. Bij een te lage prijs staan die onder druk, waardoor continuïteit in gevaar komt.
De vereniging voor transportondernemers roept dat haar leden zelfverzekerd en zelfbewust te zijn. “Natuurlijk word je uitgedaagd”, hield zij de ondernemers voor. “Ook de marges van de opdrachtgevers staan onder druk. Als ze dat kunnen afwentelen, zullen ze het niet laten. En laten we eerlijk zijn: in hun positie zou je als ondernemer hetzelfde doen. Maar neem niet de problemen van een ander over. Wat niet op een realistische manier kan, moet je ook niet willen doen.”