Klanten vragen steeds meer van onze supply chains. Tegelijkertijd neemt de onvoorspelbaarheid en onzekerheid in de supply chains toe. Dat stelt bedrijven voor grote uitdagingen. Hoe kunnen zij waarborgen dat hun supply chain ook in de toekomst hun klanten optimaal kan blijven bedienen? Vakbeurs ICT & Logistiek geeft op 5, 6 en 7 november het antwoord: digitalisering met inzet van tools op het gebied van Sales & Operations Planning, artificial intelligence en het internet of things.
Pindakaas met of zonder toegevoegde suiker, met of zonder biologische pinda’s. Pindakaas met kleine stukjes pinda, met grote stukjes pinda of zonder stukjes pinda. Pindakaas met stukjes chocola of karamel-zeezout. Klanten willen steeds meer keuze en krijgen dat ook. Niet alleen in de supermarkt, maar in het hele bedrijfsleven. Wie vandaag in de markt het verschil wil maken, moet zijn klanten producten en diensten bieden die volledig op diens wensen en eisen zijn aangepast. Gebeurt dat niet? Dan googelt de klant net zo lang tot hij een bedrijf vindt dat wel die producten en diensten biedt.
Dit heeft gevolgen voor de inrichting van onze supply chains. De tijd van ‘one size fits all’ is definitief voorbij. Verschillende klanten vragen om een verschillende aanpak, juist ook in de supply chain. De een wil zijn producten precies op het juiste moment – niet te vroeg en zeker niet te laat – in de juiste volgorde op de juiste locatie ontvangen. De ander heeft geen voorkeur voor een tijdstip, maar kiest steevast de goedkoopste optie. We zullen onze klantenbestanden moeten segmenteren en onze supply chains differentiëren. En misschien harde keuzes maken. Want wie kan tegelijkertijd het goedkoopste, snelste, innovatiefste en klantvriendelijkste zijn?
Sales & Operations Planning
Steeds meer bedrijven gaan aan de slag met Sales & Operations Planning (S&OP). Deze aanpak biedt hen meer grip op de ontwikkelingen in de markt en meer zicht op de mogelijkheden van de supply chain om daarop in te spelen. Moderne IT-tools helpen bedrijven om op basis van de input van verkoop inzicht te krijgen in de toekomstige vraag per product/marktcombinatie. Door mensen in alle geledingen van het bedrijf van dezelfde informatie te voorzien, zijn ze beter in staat om die vraag af te stemmen op de capaciteit die de supply chain beschikbaar heeft. Dat maakt het mogelijk goed onderbouwde beslissingen te nemen: Welke klant krijgt voorrang als de capaciteit te kort schiet? Wanneer moeten we extra voorraden aanleggen of investeren in extra productielijnen?
De vraag is of de huidige S&OP-aanpak van bedrijven voldoende is. Want hoe betrouwbaar is de vraagvoorspelling precies? Wat zijn de mogelijkheden om de betrouwbaarheid te vergroten door de informatie van verkoop te verrijken met data – big data – uit externe bronnen? En wat zeggen al die cijfers over het rendement van bepaalde producten en klanten? Bedrijven die de stap maken van S&OP naar Integrated Business Planning, denken niet langer in aantallen maar in euro’s. Aan welke klanten en producten verdienen we het meest? Dan zetten ze daar volledig op in.
Digitalisering van de supply chain
Als de huidige tijd één ding duidelijk maakt, dan is het dat de wereld niet meer zo voorspelbaar is. De handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China heeft steeds meer impact op de economie in Europa. De aanhoudende onduidelijkheid rondom de brexit en de toenemende spanningen in de Perzische Golf hebben ook hun weerslag op bedrijven in Nederland. Als Trump sancties instelt tegen Huawei, zijn ook Nederlandse zakenpartners van de Chinese telecomgigant daarvan de dupe. Wie durft nu met zekerheid te stellen hoe zijn internationale supply chain over één, twee of drie jaar eruit zal zien?
Het antwoord is digitalisering van de supply chain met hulp van nieuwe technologieën als artificial intelligence en het internet-of-things. Een volledig digitale supply chain – bijvoorbeeld met het internet-of-things – creëert visibility, een noodzakelijke voorwaarde om snel te kunnen schakelen. Met artificial intelligence zijn we steeds beter in staat om supply chain processen te monitoren en automatisch bij te sturen. Slimme IT-tools helpen om meerdere scenario’s voor de toekomst te ontwikkelen, te vergelijken en te gebruiken als basis voor beslissingen. Eén ding geldt ook in de toekomst: een goede voorbereiding is het halve werk.
ICT & Logistiek
ICT & Logistiek vindt plaats op 5,6 en 7 november in de Jaarbeurs te Utrecht, tegelijkertijd met vakbeurs Logistica. De beurzen staan in het teken van Smart Warehousing. Binnen dit thema tonen zowel partners als het inhoudelijke programma voorbeelden uit de praktijk die bezoekers inspireren en handvatten bieden voor hun bedrijfsvoering. Ga naar de websites van Logistica en ICT & Logistiek voor meer informatie of registreer hier direct.