Zalando test de komende vier weken herbruikbare verpakkingen voor klantbestellingen in Finland, Noorwegen, Zweden en Denemarken. Klanten die willen recyclen moeten de verpakkingen terugsturen, ook als ze hun producten niet retourneren.
Door verpakkingen opnieuw te gebruiken worden volgens het modeplatform twee milieuproblemen tegelijkertijd aangepakt: kooldioxide-uitstoot en afval. Hergebruik van materialen vermindert de afvalstroom. Door afval en de productie van verpakkingen te verminderen, kan de uitstoot van koolstofdioxide mogelijk met maximaal 80 procent worden verminderd, aldus het e-commerceplatform.
Integratie logistieke processen
Met de pilot, die onder 10.000 consumenten wordt gehouden, wil Zalando testen in hoeverre herbruikbare verpakkingen kunnen worden geïntegreerd in de bestaande logistieke processen. Daarvoor gebruikt het een verzendzak van de Finse startup, RePack.
De verpakkingen worden verzonden vanuit Zalando’s logistieke centrum nabij Stockholm. Na de levering kunnen klanten de envelop opvouwen, het retouretiket erop plakken en de verpakking in de brievenbus plaatsen. De tas gaat vanaf de klant terug naar een centrale locatie en wordt vervolgens naar het fulfilmentcentrum gebracht.
Uniform systeem
Uwe Streiber, Team Warehouse Consumables bij Zalando, pleit voor een gestandaardiseerd systeem om het retourneren van verpakkingen eenvoudiger te maken. “Om het concept van herbruikbare verpakkingen schaalbaar te maken, is een verandering in de hele e-commerce industrie nodig. Hergebruik transformeert materiaal van afval naar grondstof. Dit vereist echter gestandaardiseerde processen en gecentraliseerde leveringsopties voor herbruikbare verpakkingen. Een uniform systeem waarin klanten de verpakking kunnen terugsturen, bijvoorbeeld naar de supermarkt, zou het voor iedereen makkelijker maken.”