Consument vindt bezorgkosten belangrijker dan levertijd

Redactie
09 september 2019
1 min

Bijna driekwart (70 procent) van de consumenten is bereid om langer op een online bestelling te wachten als ze in ruil hiervoor minder bezorgkosten hoeven te betalen. 

Het thuisbezorgen van eten en drinken vormt hierop een uitzondering. In dit geval vinden consumenten een snellere levering belangrijker (86 procent) dan lage bezorgkosten (81 procent). Dat blijkt uit onderzoek onder 1.032 Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van Descartes, aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen voor de logistiek. 

Consument laten kiezen

Volgens Descartes kunnen bedrijven hier hun voordeel mee doen door consumenten in het bestelproces een keuze te geven. Willen zij gebruik maken van een route die al gepland staat (goedkopere bezorging) of willen zij een product snel laten bezorgen (duurdere bezorging)? “Door consumenten de keuzevrijheid te geven in de lengte van de levertijd en de hoogte van de bezorgkosten, maken retailers 70 procent van de consumenten tevredener”, zegt Albert van Roekel, Director Solutions Consultancy bij Descartes.

Bezorgkosten belangrijker dan levertijd

De mate waarin lage bezorgkosten belangrijk zijn voor consumenten, verschilt weinig per type product dat online wordt besteld. Bij productgroepen als elektronica, fashion of meubels wachten ze liever wat langer op hun pakket, mits er dan tegen een lager bedrag wordt bezorgd. Wanneer consumenten online kleding en schoenen kopen is een korte levertijd het minst belangrijk. 

Gerelateerde artikelen