Ambitieuze plannen van pakketdienst Red je Pakketje, dat binnen drie jaar volledig uitstootvrij wil bezorgen in heel Nederland. De same day delivery-pakketdienst zegt daarmee een wereldwijde primeur in handen te hebben.
Red je Pakketje, dat in 2016 is opgericht, rijdt nu dagelijks 120 tot 150 routes op voornamelijk dieselbussen. “Samen produceren deze wagens net zo veel uitstoot als circa 260 huishoudens. En dan te bedenken dat we nog onder de 1 procent van het marktaandeel zitten”, schrijft CEO Sam Rohn op zijn eigen blog.Het bedrijf heeft na intern onderzoek een manier ontdekt waarop het in heel Nederland zonder CO2-uitstoot kan bezorgen. Rohn legt uit welke stappen het bedrijf daarvoor moet zetten.
Bezorgdichtheid
Red je Pakketje denkt de komende jaren 10 tot 15 procent van de routes te kunnen vervangen door fietsroutes. De overige routes kunnen worden opgevangen door elektrische of waterstofbussen. Dit is mogelijk door de toenemende dichtheid van de routes die Red je Pakketje aflegt. “Wanneer een chauffeur vijf pakketten in een stad heeft, moet hij meerdere steden beleveren met dezelfde bus om een succesvolle route te maken. Heeft hij echter vijf pakketten per straat, dan komt hij de wijk niet eens uit.”
De bezorgdichtheid is bij Red je Pakketje al met 75 procent toegenomen sinds 2016. Er rijden meer chauffeurs rond, maar zij leggen gemiddeld 180 kilometer per dag af in plaats van 700 kilometer. Omdat de nieuwste elektrische bussen een actieradius van 150 tot 250 kilometer hebben, kunnen de routes dus uitgereden worden.
Lees ook: ‘Duurzaamheid gaat niet vanzelf in de logistieke sector’
Ombouwen netwerk
De komende jaren wil Red je Pakketje zijn netwerk ombouwen naar een emissieloos netwerk. Rohn: “Dit betekent dat we geen enkel pakket met een dieselbus ophalen of afleveren. Deze bussen worden allemaal vervangen door elektrische bussen of waterstofbussen en elektrische fietsen die opgeladen worden met groene stroom.“
Investering
De eerste stap is het rondkrijgen van de financiering om het project op te kunnen zetten. “Hoewel het ook financieel interessant is om elektrisch te rijden in plaats van op diesel, zijn de aanvankelijke investeringen enorm. Deze zijn tot wel 2,5 keer zo hoog dan bij dieselvoertuigen.”
Als deze hobbel is genomen, kan het zijn dat Nederland het eerste land ter wereld wordt dat e-commerce zendingen volledig CO2-vrij kan bezorgen. Alleen voor de Waddeneilanden moet dan nog een oplossing worden gevonden, besluit Rohn.