De Europese Commissie onderzoekt of het bedrijfsmodel van Amazon leidt tot oneerlijke concurrentie. Externe bedrijven kunnen hun producten via het platform van Amazon verkopen. De webwinkelgigant gebruikt die verkoopgegevens om er zelf voordeel uit te halen.
Al sinds vorig jaar neemt de Europese Commissie het bedrijfsmodel van Amazon onder de loep. Woensdag is een formeel onderzoek gestart, liet de Deense Eurocommissaris Margrethe Vestager weten.
Amazon zou de data die het vergaart via haar platform gebruiken om externe verkopers te benadelen. Zo weet het bijvoorbeeld welke producten populair zijn bij welke doelgroepen, informatie die kleinere partijen die via Amazon verkopen niet hebben.
Het onderzoek richt zich op de standaardovereenkomsten tussen retailers en Amazon, waarin staat dat het bedrijf data mag gebruiken en analyseren. “E-commerce heeft de concurrentie in de retailsector aangezwengeld en brengt meer keuze en betere prijzen met zich mee voor de consument. We moeten ervoor zorgen dat grote webplatformen die voordelen niet elimineren door anti-competitief gedrag”, aldus Vestager.
Afbeelding: Mike Mareen / Shutterstock.com