Bijna driekwart van de Nederlandse online shoppers heeft wel eens van een aankoop afgezien wanneer er verzendkosten werden gerekend. Minder dan 15 procent van de consumenten vindt het niet erg om verzendkosten te betalen.
Dat blijkt uit onderzoek van Trusted Shops onder ruim duizend consumenten. 23,7 procent van de respondenten heeft nog nooit van een online aankoop afgezien als er verzendkosten werden gerekend. Van de shoppers die wel eens aankoop hebben geannuleerd, zegt 62,7 procent dat in de toekomst weer te zullen doen wanneer er verzendkosten in beeld komen. 10,2 procent zal in het vervolg wel verzendkosten betalen, vooral wanneer zij een product graag willen hebben.
Webwinkels vragen vaker verzendkosten
De afgelopen maanden leek er sprake van een trendbreuk in gratis verzenden. Kledingketen H&M verzond bestellingen jarenlang gratis, maar rekent sinds dit jaar verzendkosten voor bestellingen onder de 20 euro. Ook bij Zalando is het tij gekeerd. De keten vraagt in steeds meer landen een klein bedrag voor thuisbezorging, al bezorgt het in Nederland nog steeds gratis.