Amazon maakt steeds minder gebruik van bezorgdiensten als UPS en FedEx. De e-commercereus bezorgt bijna de helft van zijn pakketten zelf.
Amazon heeft in een paar jaar tijd een indrukwekkende logistieke infrastructuur opgezet. Het bedrijf heeft wereldwijd 390 distributiecentra, 50 vliegtuigen, 300 trucks en 20.000 bezorgauto’s in beheer. Onderzoekers van marktonderzoeksbureau Rakuten Intelligence becijferden dat Amazon 48 procent van de pakketten inmiddels zelf bezorgt. Begin 2017 was dat nog 15 procent. USPS bezorgt 33 procent van de pakketten van Amazon, UPS 16,5 procent en FedEx 1,6 procent.
‘Gigantische logistieke operatie’
Alex Pellas, logistiek expert bij Rakuten Intelligence noemt de logistieke operatie van Amazon ‘gigantisch’. “Amazon is goed voor ongeveer 40 procent van alle e-commerce. Als ze de helft van hun eigen zendingen verwerken, is dat 20 procent van de hele markt.”
Amazon snoept bovendien marktaandeel weg bij vervoerders door zijn logistieke diensten aan derden aan te bieden. De gigant kan volgens Pellas lagere tarieven aanbieden dan UPS en FedEx omdat de vliegtuigen toch de lucht in gaan voor de eigen vracht van Amazon.
Samenwerken, kopiëren, ontslaan
“De opmars van Amazon in vervoer is inmiddels een klassiek model van het bedrijf: eerst samenwerken met concurrenten, ze daarna kopiëren en vervolgens ontslaan”, zegt Jaimee Minney van Rakuten Intelligence.
Amazon heeft gereageerd op de cijfers van Rakuten Intelligence. “De cijfers zijn geen accurate weergave van de verdeling van zendingen tussen Amazon en onze carrier-partners”, stelt het bedrijf.
FedEx vliegt niet meer voor Amazon
Vervoersbedrijven lijken de bui te zien hangen en verminderen hun afhankelijkheid van Amazon. Zo vliegt FedEx in de VS niet meer voor de e-commercereus. De vervoerder besloot het contract met Amazon niet te verlengen omdat het zich ‘op een bredere e-commercemarkt wil richten’.