Door een nieuwe retourservice van bpost hoeven webwinkels geen standaard retourlabel meer bij hun pakketten te voegen. Belgische consumenten die hun bestelling willen terugsturen, kunnen het retourlabel voortaan bij een postkantoor of pakketpunt laten scannen en printen.
Sommige webwinkels sturen geen standaard retourlabel mee met het pakket, maar verzenden deze bijvoorbeeld per mail aan de consument. In België heeft een derde van de bevolking echter geen werkbare printer, stelt bpost. Voor hen lanceert het Belgische pakketbedrijf een nieuwe service: Print@Retail.
Klanten kunnen via het account van de webwinkel (deze moet wel zijn aangesloten bij de service van bpost) een barcode voor retourzending ontvangen. De barcode wordt door het postkantoor of pakketpunt gescand en geprint.
Print@Retail is al beschikbaar voor enkele grote klanten van bpost. Onder meer bol.com zou van de service gebruik maken. “Print@Retail komt zowel de webshops zelf als de consumenten ten goede”, zegt een woordvoerder van bpost tegen Gondola. “Het voordeel voor de webshop is dat hij geen retourlabel meer in elk pakje hoeft te steken. Ook voor de eindklant is het systeem gemakkelijk. Hij of zij vraagt het retourlabel aan en ontvangt de barcode voor zijn retourzending via email. In het postkantoor of postpunt toont hij de barcode op zijn smartphone en het label wordt uitgeprint.”