Automatisering in distributiecentra – kunnen we alles aan machines overlaten?

Redactie
23 mei 2019
4 min

Zijn onze dc’s over een aantal jaar volledig geautomatiseerd, of blijven voor sommige handelingen mensen nodig? Ondanks vergevorderde automatisering zetten spelers als Wehkamp, Albert Heijn, Montapacking en Blokker nog steeds in op menselijk kapitaal. “Een mens ziet dat producten onder elkaar liggen, een robot nog niet.”

De sprekers op het podium van Warehouse Insight lijken het over een ding eens: automatisering levert efficiëntie op. Zowel Wehkamp als Albert Heijn en Montapacking omarmen in hun dc’s een verregaande combinatie van hardware en software om processen te optimaliseren. Zo betrekt Albert Heijn eind dit jaar in Zaandam een distributiecentrum waarin vrijwel het complete assortiment houdbare producten gemechaniseerd wordt verwerkt, vertelt Marjon de Koning, logistiek directeur bij Albert Heijn op het podium van Warehouse Insight. Dankzij een storepick solution van Vanderlande wordt het werk voor magazijnpersoneel lichter en is het proces efficiënter. De Koning: “Met dit distributiecentrum is Albert Heijn klaar voor groei.”

Ook Wehkamp werkt aan een nieuwe locatie. Bijna vier jaar geleden opende de webwinkel een zwaar geautomatiseerd distributiecentrum in Zwolle. Sinds die tijd groeide Wehkamp zo hard dat het plafond nu al in zicht is. Naast het bestaande pand verrijst daarom een nieuw warehouse, waarin de retailer wederom werkt met een geautomatiseerd magazijnsysteem van warehousespecialist Knapp.  

E-fulfilment dienstverlener Montapacking koos op haar locatie voor een ‘Amazon-achtige operatie’. In het warehouse werken mens en robot zij aan zij middels een goods-to-man systeem. “Als je de dagelijkse kilometers van magazijnmedewerkers met robots kan terugbrengen van tien naar één kilometer, dan ben je heel blij”, zegt directeur Edwin van der Ham.

Flexibiliteit

Toch ziet Van der Ham (voorlopig) weinig in volledige automatisering van zijn processen. “Robots zijn efficiënter, maar mensen zijn flexibeler. Om pieken op te vangen hebben wij flexibiliteit nodig.” De directeur noemt Black Friday als voorbeeld. In 2017 was de Amerikaanse koopjesdag nog een betrekkelijk onbekend fenomeen in Nederland. Enkele aangesloten webshops gooiden hun producten in de uitverkoop. Daar kwamen consumenten in groten getale op af. “Om 9 uur ’s ochtends gaf ons WMS aan dat het extreem druk was. Dat hebben we in eerste instantie manueel overruled, we dachten dat er iets fout ging. Het fenomeen Black Friday kwam op het nieuws en om 11 uur was een groot aantal van onze klanten met spontane acties gestart. Die dag werden al onze orderrecords verbroken. Dankzij de inzet van heel veel extra personeel hebben we die drukte op kunnen vangen. Niet per se op de meest efficiënte manier, wel heel flexibel. Aan het eind van de dag waren alle orders de deur uit.”

Warehouses over 5 à 10 jaar volledig geautomatiseerd

Dat menselijk handelen nog steeds van pas komt, zijn de bezoekers van Warehouse Insight het met Van der Ham eens. Op de vraag ‘Wanneer zijn warehouses volledig geautomatiseerd?’, antwoordt een meerderheid van het publiek dat dat nog wel vijf à tien jaar duurt. Eelco Spaans, Head of Supply Chain Solutions bij Wehkamp, ziet orderpicking als grootste struikelblok. “Dat blijft moeilijk te automatiseren, zeker met een assortiment van meer dan 450.000 artikelen. Een mens ziet dat producten onder elkaar liggen, een robot nog niet. Het duurt nog wel een paar jaar voordat robots zover zijn. We zijn met Knapp wel druk aan het ontwikkelen.”

Ook in het Albert Heijn blijft menselijke tussenkomst nodig, zij het in beperkte mate. In het pand loopt eenderde minder personeel rond dan in andere warehouses, al is het aantal technische medewerkers wel gestegen. “Sommige houdbare producten lenen zich nog niet voor volledige automatisering, daarvoor hebben we handmatige processen ingebouwd. Die worden op containerniveau of per tray toegevoegd. Uiteindelijk willen we tussen de 95 en 100 procent automatiseren.” In het pand loopt eenderde minder personeel rond dan in andere warehouses, al is het aantal technische medewerkers wel gestegen.

‘Goed weten wat je met automatisering wil bereiken’

Bij Blokker zijn ze voorlopig voorzichtig met robotisering. Het bestaande distributiecentrum van Blokker was aan een upgrade toe. Over één maand draait de retailer op een compleet vernieuwd omnichannel centrum dat beschikt over een shuttlegangpad met ruim 4.000 opslaginstallaties, 65 pick-to-light karren en een put-to-wall oplossing van system integrator Inther. In het pand is nog weinig sprake van robotisering. Roel Megens, sitemanager van het pand in Geldermalsen: “We besloten dat het verstandiger was om online en offline in één dc te integreren. Het WMS heeft een upgrade gekregen, maar aan robotisering doen we nu niet veel. We zijn bezig met een grondige herpositionering en houden de opties open. Automatiseren doe je niet zomaar. Je moet goed weten wat je er uiteindelijk mee wil bereiken.” 

De inrichting van het Blokker-dc in Geldermalsen

De producten die Blokker verkoopt zijn bovendien moeilijk in te passen in een volledig geautomatiseerd proces. “Het is een enorme klus om de afmetingen van al die producten in een systeem te krijgen. Voor een emmer heb je een hele andere omdoos nodig dan voor een strandstoel. Dan moet je dat systeem vervolgens ook leren dat twee emmers in elkaar passen terwijl dat bij twee stoelen weer niet kan.”

Afbeelding top: De cobot van Montapacking

Gerelateerde artikelen