In de transportsector kunnen de kleinste fouten al kostbaar zijn. Truckchauffeurs zijn zich niet altijd bewust van hoe de kleinste dingen die ze doen (of juist laten) de veiligheid van het wagenpark en de efficiëntie, productiviteit en winstgevendheid van een bedrijf verminderen. Bovendien beïnvloeden deze vergissingen het vermogen van een wagenparkbeheerder om zijn werk effectief te doen. De volgende vijf fouten komen het vaakst voor, maar zijn tegelijkertijd het makkelijkst te voorkomen.
1. Vergeten de Driver-ID in te voeren
Elke truckchauffeur moet weten dat het wettelijk verplicht is om de Driver-ID in te voeren zodra zijn of haar dienst begint. De Driver-ID niet invoeren creëert voor de wagenparkbeheerder een flink hoofdpijndossier. Als je niet weet welke chauffeur op welk moment met welk voertuig op pad was, is het behoorlijk lastig om de juiste urenstaten uit te draaien en een salarisadministratie bij te houden. Bovendien maakt het zaken zoals het afhandelen van een verzekeringsclaim erg gecompliceerd.
2. Gereden uren onjuist loggen
Eén manier om het stressniveau van een wagenparkbeheerder de pan uit te laten rijzen, is door gereden uren onjuist te loggen. Uit onderzoek van Verizon Connect blijkt dat de meeste wagenparkbeheerders meer tijd kwijt zijn aan het herstellen van verkeerd ingevoerde tachograafdata dan om ze in te zien en ze te downloaden. 28 procent heeft een uur nodig om fouten te herstellen en bij 35 procent duurt dit een halve dag. En 10 procent is zelfs tussen de twee en drie dagen zoet met het herstellen van fouten. In het ergste geval kunnen tachograafdata het beeld scheppen dat een chauffeur zich niet aan de wet houdt, terwijl hij of zij dit juist wel doet.
3. Pauzes loggen als ‘andere taak’
In eerste instantie lijkt een verkeerde knop indrukken en een pauze loggen als ‘andere taak’ niet zo’n groot probleem. Echter, elke onjuiste invoering kan verstrekkende (juridische) gevolgen hebben. Zo kan een pauze loggen als ‘andere taak’ bijvoorbeeld leiden tot een scheef beeld van rijtijden. In het slechtste geval kunnen tachograafdata het beeld scheppen dat een bestuurder niet voldoende rustpauzes heeft genomen. En rustpauzes zijn wettelijk verplicht, dus het is van groot belang dat chauffeurs deze correct loggen. Dit garandeert dat chauffeurs alle rust nemen die ze nodig hebben om zich goed te concentreren op de weg. Het helpt ook om de wagenparkbeheerders het vertrouwen te geven dat op de weg alles gesmeerd loopt.
4. Onbereikbaar zijn onderweg
Het is van belang dat wagenparkbeheerders gedurende de werkdag contact kunnen houden met chauffeurs. Is een bestuurder niet bereikbaar, dan wordt het lastig de status van een opdracht en de geschatte aankomsttijd te bepalen. Uiteraard mogen chauffeurs niet bellen tijdens het rijden, maar het is lastig om in te schatten of ze de telefoon niet op kúnnen nemen of het gerinkel gewoon negeren. Daarom is het voor chauffeurs een must om hun telefoon tussen opdrachten door te checken en waar mogelijk een update te geven over hun locatie. Overigens neemt het implementeren van een digitale tachograaf dit probleem weg: de planners en wagenparkbeheerder zien near realtime waar alle chauffeurs zijn, en de chauffeurs hoeven niet meer te letten op hun telefoon.
5. Pauzes niet effectief inplannen
Truckchauffeurs hebben vaak hectische werkschema’s. Het is dus begrijpelijk dat ze soms vergeten om pauzes in te plannen. Voor wagenparkbeheerders kan dit een uitdaging zijn. Zij moeten namelijk constant in de gaten houden of chauffeurs genoeg pauzes nemen en tegelijk zorgen dat tijdsgevoelige transporten op tijd aankomen. Aangezien er een wettelijke limiet geldt van vier en een half uur aaneengesloten rijden, moeten bestuurders zorgen dat ze routes van tevoren efficiënt inrichten, zodat ze hun pauzes kunnen nemen zonder de levertijden in gevaar te brengen.
Door rekening te houden met deze vijf voorkomende fouten, kunnen truckchauffeurs helpen alles soepel te laten verlopen en het stressniveau van hun wagenparkbeheerder te verlagen. Met veiligere en efficiëntere processen als resultaat.