Omdat producenten vooral voor het winkelschap verpakken zijn productverpakkingen doorgaans niet sterk genoeg voor e-commercedistributie. De omverpakking is daarom nodig om producten te beschermen. Thuiswinkel.org pleit voor maatregelen.
Bol.com kondigde deze maand aan dat het 3,5 miljoen artikelen zonder extra doos gaat verzenden. Een mooie ontwikkeling, stelt Thuiswinkel.org. Er moet echter goed onderzocht worden voor welke producten dat mogelijk is. “Goed testen of producten niet beschadigen is belangrijk, omdat de milieu-impact van een kapot product veel groter is dan die van een extra verpakking.”
Verpakkingen ongeschikt voor e-commerce
Producten worden momenteel door de meeste producenten verpakt voor het winkelschap. Dat maakt de verpakkingen ongeschikt voor thuisbezorging. Het aantal beschadigingen zou toenemen wanneer de omverpakking wordt weggelaten. Thuiswinkel.org pleit daarom voor een productverpakking die ook sterk genoeg is voor het e-commercekanaal. “Hierdoor is het niet nodig om een extra doos toe te voegen. Dit levert zowel milieuwinst op als een besparing in het fulfilmentproces.”
Collectieve afspraken met leveranciers
De branchevereniging gaat de komende maanden onderzoeken in hoeverre het mogelijk is om hiervoor samen te werken met leveranciers. Dit moet uiteindelijk leiden tot collectieve afspraken voor betere verpakkingen, zodat het aandeel van verpakkingsmateriaal kan worden verlaagd.