Duizenden nieuwe vrachtauto’s en bestelbussen komen mogelijk stil te staan. Omdat de zogenoemde werkplaatskaarten voor de tachograaf niet op tijd geleverd worden, mogen veel nieuwe vrachtauto’s medio juni de weg niet op.
Nieuwe vrachtauto’s en bussen die na 15 juni op kenteken worden gezet, moeten zijn voorzien van een slimme tachograaf. In Nederland ligt de aanbesteding hiervoor bij het bedrijf Kiwa, die daarvoor de noodzakelijke tachograafkaarten dient te leveren.
Kiwa meldt nu dat het deze kaarten over ruim twee maanden kan leveren, terwijl Europese wetgeving voorschrijft dat de werkplaatskaarten uiterlijk 15 maart beschikbaar moeten zijn. De deadline van Kiwa is te laat omdat de nieuwe voertuigen met een slimme tachograaf al deze maand worden afgeleverd bij de dealers.
‘Leveranciers en transportbedrijven zijn de klos’
“Voertuigleveranciers, dealers, transportbedrijven en andere bedrijven die vrachtauto’s gebruiken, zijn nu de klos”, waarschuwt evofenedex. Als de tachografen van die nieuwe voertuigen niet op tijd geijkt kunnen worden, kunnen zij de vrachtauto’s die nu op voorraad staan op 15 juni niet gebruiken.
Kamervragen VVD en SGP
Ondernemersorganisaties in transport en logistiek roepen daarom op tot meer flexibiliteit vanuit Europa. De VVD en SGP hebben kamervragen gesteld aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). Zij vragen de minister om geen boetes uit te schrijven voor voertuigen die niet op tijd zijn voorzien van een slimme tachograaf.
In een brief aan de Tweede Kamer, geeft Van Nieuwenhuizen aan de zorgen over de ontstane vertragingen te delen. Van Nieuwenhuizen schrijft dat leverancier Kiwa hiervoor aansprakelijk is en dat zij Kiwa heeft gevraagd een schadeprocedure in te richten. Verdere oplossingen voor de vertraging draagt ze nog niet aan.