De markt voor online foodretail zit in de lift. In 2018 lieten consumenten voor 1,4 miljard euro aan foodproducten bezorgen, een stijging van maar liefst 29 procent. Ook de vraag naar maaltijdbezorging groeide.
Dat stelt het FoodService Instituut Nederland (FSIN). In maaltijdbezorging, door platforms als Deliveroo en Thuisbezorgd, werd voor 1,7 miljard euro omgezet. Dat is een toename van 13,4 procent. Volgens FSIN laten de cijfers zien dat het klassieke supermarktmodel van weekboodschappen onder druk komt te staan.
Online boodschappen in de lift
De omzet uit online bestelde boodschappen steeg met 39,8 procent naar 1 miljard euro. De bezorging van drank nam met 11,6 procent toe tot 226,7 miljoen euro. De bezorging van versboxen, door partijen als HelloFresh en Marley Spoon, steeg met 12,5 procent tot 155,3 miljoen euro.
Rol van online wordt alsmaar groter in food
Verwacht wordt dat zowel Foodservice (restaurants) en Foodretail (winkels) hun bezorgdiensten de komende jaren blijven ontwikkelen. “De rol van online wordt niet alleen groter door bezorgen, ook in de winkels en restaurants krijgt het mobiel bestellen steeds meer voet aan de grond in navolging van de succesvolle ‘kiosk-zuilen’ van McDonalds en de bijbehorende ‘table-service’”, schrijft FSIN op haar website.